Friday, November 25, 2011

الشكر لله

النهاردة الخميس الرابع في شهر نوفمبر معاد احتفال الولايات المتحدة بعيد الشكر.. واليوم ده المفروض إنه شكر على الحصاد والبركات اللي في السنة اللي عدت.. ناس كتير بتنتهز الفرصة دي وبتعبر عن مدى امتنانها لله على عطاياه وبركاته..

من ضمن الحاجات اللي بتشكل ثقافات الشعوب نظرتهم "للشكر".. فلو نلاحظ إحنا من الشعوب القليلة اللي بتاخد وقت طويل تشكر فيه الناس في الاحتفالات والمؤتمرات وعلى صفحات الجرايد.. يعني يبقى رئيس وزرا مبهدل الدنيا أو رئيس جمهورية هيتسجن أو وزير هيتطرد لكن تلاقي برضه "نتقدم بالشكر لفلان الفلاني لما قدمه للوطن"..

ومع كده رد فعلنا ناحية الشكر الشخصي بيبقى غريب شوية..

جرّب كده تشكر أي حد.. تلاقي الرد: "لا شكر على واجب".. أو"العفو" يعني ماتشكرنيش.. أو "هو أنا عملت إيه؟" أو "على إيه؟" أو "الشكر لله".. والإجابات دي بتتراوح مابين فكرة: "ماتشكرش" أو "أنا ماعملتش حاجة تستاهل أتشكر عليها" أو "ماتشكرنيش أنا اشكر ربنا"

واللي بيحصل إننا بقينا متعوّدين على جمل "يابني ده انت تشكر ربنا إنها جت على كده".. ودايما الجمل دي بتبقى عن مصيبة نص نص.. أو كارثة مش مميتة.. أو إعاقة بسيطة..

واللخبطة دي بتخليني ساعات مش عارف أشكر ربنا سبحانه على نعمه ورحمته وعطاياه..

الأطفال الصغيرين اللي بيبقوا مش عايزين يكملوا أكلهم بيتقاللهم إيه؟.. "يا ابني ده فيه ناس في الصومال مش لاقية الأكل ده".. وطبعا لسان حال الواد "طب ماتبعتولهم الأكل ده.. أنا مش عايز آكل خلاص!" ولأننا سمعنا ده كتير بقى عندنا إحساس بالذنب guilt  أكتر مابقى عندنا الإحساس بالامتنانgratitude ..إحساس بالذنب ناحية الناس اللي فقدت قرايبهم.. ذنب ناحية الناس اللي مش لاقية شغل أو أكل أو سكن..

لكن الرائع في ربنا سبحانه إنه بيقبل شكرنا.. بيشوف في شكرنا ليه امتنان وإحساس بخيره.. بيقدّر كل كلمة شكر وعرفان..

أشكرك يا رب على نعمك ورعايتك وعنايتك.. أشكرك على عطاياك المتجددة كل يوم.. أشكرك على اهتمامك بأدق تفاصيل حياتي وعيلتي وبلدي.. أشكرك إنك متحكم في كل الأمور الكبيرة والصغيرة.. أشكرك إن عندك بركات كتير ليّ ولبلدي..

أشكرك على الصحة والأصحاب والشغل.. أشكرك على الأمل.. أشكرك على الحياة.. أشكرك على امبارح والنهاردة ,أشكرك على بكرة اللي برضه هيكون مليان خير ورحمة وبركة..
 
أشكرك إني عارف أشكرك.. وأشكرك إنك بتقبل شكري...:)

6 comments:

  1. A nice one.Thank you for reminding us to thank always .N

    ReplyDelete
  2. شكرا يا ماجد انك بتكتب عن تفاصيل جميلة =)

    ReplyDelete
  3. رائعة يا ماجد تسلم ايدك
    وشكرا بجد .. مش شكرا كده وكده :)

    ReplyDelete
  4. Shokran ya rab 3ala 3atayak wa ma7abetak. Shokran leek men 2agl Maged!!!

    ReplyDelete
  5. جميلة جدا يا ماجد و لو ان في كل الأديان مأمورين اننا نشكر الناس و مش مطالبين برد الشكر دة لأنه بيخلق احساس جميل بالألفة و المودة بين الناس و الشكرانية بترجع لربنا في الأول و الأخر لقدرتة علي تمكيننا في خدمة الأخرين او رسم السعادة علي وشوشهم اقل كلمة تقدر تعبر عن امتنان شخص لآخر هي كلمة شكر و انا بشكرك علي كلامك الجميل دة فعلا احنا محتاجين الكلام دة و نفهمة و نفهم معني الشكر من غير ما نردد ردود متوارثة زي البغبغانات

    ReplyDelete
  6. Great article... Thank you for put it so beautifully.
    Mental Capacity is one I am thankfull for...

    ReplyDelete