Sunday, November 13, 2011

عربية السيدات

في بعض محطات المترو الكبيرة بدأوا ينظموا طوابير عشان يساعدوا الناس يبقوا منظمين وهم بيشتروا التذاكر.. من ضمن الحاجات اللي عجبتني في الطوابير دي إن الطوابير بتضم الكبير والصغير والراجل والست والشاب والشابة وكل الناس.. وقت طويل زمان كانت الصورة دايما لطابورين: رجال وسيدات..

لكن فيه عربيتين وسط حوالي 10 عربيات للمترو ..والعربيتين دول مخصصين للسيدات بس.. ويا ويله اللي حظه يخلليه يركب العربية دي بالغلط..:)

بقالي فترة كده بأفكر يا ترى عربية السيدات بتمثل إيه؟ هل هي علامة كويسة وللا لأ؟ هل دليل على إكرام واحترام فئة في مجتمعنا؟ وللا علامة تمييز؟ وهل تمييز إيجابي؟

إحساسي الخاص إن تخصيص عربيات للسيدات في مترو الأنفاق ليه كذا دلالة..
1-      السيدات بشكل عام "ضعاف" وغير قادرين على حماية نفسهم..
2-      الرجالة هم خطر رهيب على أي سيدة وعشان كده لازم نخصص للسيدات عربيات معينة عشان "نحميهم"..عشان ماحدش من الرجالة "الوحشين" يضايقهم..
3-      الشرطة مش "ناوية" تبذل مجهود في تعقب أي مخالف للقانون أو متحرش أو حد بيعاكس.. عشان كده "نريح دماغنا" ونفصل الستات..

على الرغم إنه بيبان إن العربيات دي في صالح الستات إلا إني شايف في الموضوع دة "تقليل" من توقعاتنا عن السيدات.. وعندي شوية تساؤلات..

ليه عربية منهم مخصصة للسيدات للساعة 9 بس؟ هو ممنوع أو حرام أو غلط إن السيدات يركبوا المترو بعد كده؟

ليه مافيش "كراسي" مخصصة للسيدات "على الرصيف" علما بأن نفس الناس اللي هتركب المترو هم اللي بيبقوا موجودين على الرصيف؟

يا تري هل بننتقص من حق الرجالة في استخدام كل عربيات المترو على الرغم من إننا بندي الحق ده للسيدات؟

وليه مافيش عربيات في القطر للسيدات؟ وأوتوبيسات للسيدات؟ ومايكروبسات وتاكسيات؟

إيه معنى إني أقول إن القايمة في الانتخابات لازم يكون فيها على الأقل سيدة؟ كما لو إني بأحط شرط عشان أصعّب الموضوع؟ كنت أعتقد إن لو الصياغة كانت "لازم القايمة تحتوي على مرشحين من الجنسين" كانت هتحترم السيدات والرجال..

على مستوى العالم بيحصل "تخصيص" طوابير أو حارات مرورية أو كراسي معينة بحسب "الاحتياج".. بمعنى إن لو حد من ذوي الاحتياحات الخاصة هيركب المترو هيكون محتاج إن كرسيه يكون جنب الباب لصعوبة المرور لجوة العربية.. لكن عمر ما بيحصل تخصيص لأماكن أو عربيات لفئة من المجتمع مش بيجمعهم "احتياج خاص"..

لو بنسعى لمجتمع يحترم الكل إحنا محتاجين نفعّل القوانين اللي موجودة.. وبدل ما أبص على فئة على إنها "هامشية" أو "مش مهمة قوي" أو "أضعف".. أتعامل مع الكل بإنه حامل لنفس الجنسية.. وفي حالة احتياجه لمساعدة من نوع خاص تتقدمله..

أمهاتنا وأخواتنا وزوجاتنا هم نصف المجتمع بالظبط.. مش فئة يا حرام غلبانة ضعيفة بتواجه ذئاب متوحشة.. أحب ييجي اليوم اللي فيه كل خارج عن القانون يتحاسب.. وكل مواطن يلاقي الحماية.. مش عن طريق إني أبعده وأحطه لوحده في عربية للسيدات..

12 comments:

  1. طول عمرى بقول أن الستات -فى كل العالم مش مصر بس- واخدين أكتر من حقهم بكتييييييييييير كنصف المجتمع أو حتى تلات أربعاه :)
    .
    .
    .
    وهما يستاهلوا أكتر من كدة بصراحة
    ;)

    ReplyDelete
  2. طب بصى للموضوع من ناحية الراجل

    الستات ليهم عربيتين فى المترو من اصل 6 و بردوا بيركبوا فى عربيات الرجاله عادى ... و لو راجل عملها يطلع عين امه
    و الستات لما بيركبوا عربيت الرجاله متوقعيين ان كل الرجال هيقمولهم و يقعدوهم ... عشان دى الاصول و الاتيكيت ... يعنى كمان مزاحمينا فى المكان اللى مش لقيينه

    و بعد ده كله مش عاجبكم و حسيين بلا مساواه ..... يارب يساونا بيكم .... انت"ن" ... مفتريااات :)

    ReplyDelete
  3. أحلي كلام يا ماجد..فعلاً ده نوع من أنواع التمييز المهين للمرأة والرجل علي حد سواء،لا الست المصرية ضعيفة محتاجة الحماية بعزلها ولا الرجل المصري كائن غير متحضر يتخاف منه،ولو فيه النموذج ده من الاثنين فهو مرفوض تماماً..وافتكر صديقة ألمانية زارتني في مصر من سنين وكان تعليقها علي وجود عربات مخصصة للسيدات،انها أول مرة تشوف تمييز ضد الرجل وسألت نفس سؤالك اشمعني المترو بس؟؟وهل الرجل المصري في الشارع خطر للدرجة دي؟؟! فلو كان التخصيص ده عشان منع التحرش؟؟طب وبرة العربيتين دول؟الحل إيه؟الحل إن كل انسان يحترم الاخر ومساحته،إن القوانين ضد التحرش تطبق بصرامة،إن المجتمع يبطل يلوم الضحية المتحرش بيها انها السبب بلبسها أو طريقة كلامها أو تصرفاتها،فكل واحدة تتعرض لأي تحرش لا تخجل أو تتردد تطالب بحقها وتاخده...الست مش كائن ضعيف قليل الحيلة ناقصة عقل ومسكينة،يعني عربيات مخصصة للسيدات..الراجل يمشي قدام الست عشان يحميها...الست مكانها البيت...الست لازم تتغطي..الست ما تتكلمش بصوت عالي...الست ماينفعش تتكلم في حاجات معينة....وغيره وغيره،كل ده مفهوش أي تكريم بالعكس كله تقليل من مكانة المرأة وامكانياتها و اختزال كينونتها و جعلها نموذج أو صورة للضعف و الاحتياج و ده مش حقيقي بالمرة...أحييك علي الكلام الجامد جداً ده،ومستنية التدوينة الجاية

    ReplyDelete
  4. Great Article.... I am afraid to comment, may be 50 to 100 % would be bothered.
    help those with special needs across. Thanks maged

    ReplyDelete
  5. جميل جدا بس التمييز دة بالنسبة للستات موجود في المجتمع بتاعنا من زمان و للأسف الخلط بين دورهم وواجبهم الإجتماعي خلي الناس علي مر السنين ليهم عقيدة عن الستات و دة اللي مأخر فينا حاجات كتير ... جميل كالعادة يا ماجد و الي الأمااام

    ReplyDelete
  6. أنا ببص للموضوع من ناحية مختلفة بقى انا شايفة انة فى مترو العظيم بتاعتنا دة اللى ع طول زحمة يبقى أحسنلى ابقى فى عربية سيدات عشان لو عربية كوسة انا نفسيا مش هبقى مرتاحة + أنى لما بركب عربية كوسة مش بحب انى اقوم حد بس بيبقى ناس باصيين كدة و مركزين متصوريين انى ممكن اقوم حد عشان اقعد مع انة العكس صحيح انا شايفة انة مش مفروض اقومة اصلا و بالنسبة للعربية اللى ل 9 صدقنى يا ماجد من 7 بتكون مختلطة الاتنين مش اللى ل 9 بس بحس ان فى مشكلة عند اللى بيركبوها تحس بياخدوا بتارهم اما يعملوا كدة مش قادرة افسر بصراحة اسبابهم عجيبة ,, بس لو من الناحية اللى انت بتقولها انا شايفة انها صح بس دة فى وضع مختلف عن اللى احنا فية مش الزحمة الشنيعة اللى عندنا دى

    ReplyDelete
  7. أعتقد المشكلة مش في إن السيدات أضعف يقدر ما الرجال في عربات المترو غير أخلاقيين مع السيدات...وبرغم تخصيص عربات للسيدات تلاقي راجل بمنتهى التناحة داخل ويقولك هنا أروق...ويقصد يستمتع بصحبة حلوة من وجهة نظرة.
    حاجة غريبة بقى بمجرد ما الساعة تدق 9 تلاقي الرجال هجموا على عربية السيدات الثانية وكأنهم كانوا مستنيين العربية دي بالذات دوناً عن عربات المترو.
    أنا ركبت عربة السيدات وعربة أخرى للجنسين...وأتمنى لو نصف العربات للسيدات فقط...ليس للتقليل منهم ولكن لأن الجنس الأخر لم يعي كيفية إحترام السيدات بعد وأنها ليست كتلة لحمية للتحرش بها بااللمس أو بالنظر أو بالكلام.

    وعلى فكرة عربة السيدات يتواجد بها أمهات مرضعات ترضعن أبنائهن ...هل هذا مسموح بالعربات الأخرى...ولا علينا تجاهل كونها أم ؟

    ReplyDelete
  8. Very nice article.you are right ; if the laws are effective ,then there will be no problem. Elqanoon thomma el qanoon thomma elqanoon . W yotabbaq of course . Thank you ya Maged.Waiting for the next one . N

    ReplyDelete
  9. I was shocked when i knew that some ladies prefer men's carriages to women's ones for some reasons. they are asked to share lots of things they don t like so they prefer to be stuck in crowded ones with men, however if men' carriages are extremely busy they have no other way out.....

    ReplyDelete
  10. للاسف اول مرة ابص علي موضوع المترو بالصورة دي بس عندك حق لو هنخصص يبقي في كل شئئ مع اني مش حابه كدة مش حابة حد يبصلي عشان باتمشي علي الكورنيش مش عاوزة حد يضايقني وانا بمارس رياضة مش عاوزة حد يتعرضلي في كل وقت عشان انا ست. الحل قوانين رادعة ومراقبة مستمرة. للعلم انا باركب المترو في عربه السيدات وامتنع تماما عن ركوبي مع الرجل مع العلم ان لو راجل لزق في ست بيبقي شئ مقرف للمرأة لكن لو ست لزقت في الراجل بسبب الزحمة نادرا ما بيتضايق الرجال

    ReplyDelete
  11. قبل السماواة فى المترو المساواة فى الجيش والشرطة والتعليم
    مينفعش نحشر الستات فى المترو وهما ناقصين وضعاف وعورة فى تعليمنا واذهان ناس كتير من الشعب المصرى....
    للأسف

    ReplyDelete