Friday, August 21, 2020

المُكعَّب

 لما بَدَأت أجرَّب أحل مكعَّب ’’روبيك‘‘، عملت زي أغلب الناس ما بيعملوا وبيتهيَّالهم إن المُكعب عبارة عن 6 وشوش (بس!) وكل وش 9 مربعات (بس) فيعني مش معقول هايكون بالصعوبة دي، لكن بمجرد ما حاولت لوحدي إني أحلُّه اكتشفت بقى التطبيق العملي الوحيد لمقولة ’جيت أظبَّط البنطلون، الجاكيتة ضربت!‘

فطبعا كان يوتيوب هو الملجأ الوحيد، لكن كان عندي مشكلة مع أغلب الفيديوهات اللي بتعلِّم خطوات حل المُكعَّب، والمشكلة دي كانت في إنهم في بعض المراحل مش بيفهِّموني الأسباب للخطوات اللي بيعملوها، فمثلا ييجوا في جزء ويقولوا إن الخطوات في المرحلة دي هي كالآتي (و’الآتي‘ دا بقى يكون بتاع 8 لفَّات في اتِّجاهات غريبة) ومع سهولة الخطوات نفسها كنت برضه متضايق إني ’مش فاهم‘، بس اكتشفت إن مضايقتي كانت بسبب إني مش شايف بالظبط إيه اللي بيحصل، يعني كان نفسي أشوف القطع بتتحرَّك إزاي، وليه القطعة اللي في الcorner بتتظبط بالخطوات دي، وليه الalgorithm الفلاني بيطلع النتيجة الفلانية.

لغاية ما قلت لنفسي إني هأكمِّل أمشي ورا الخطوات اللي في الفيديوهات ولقيت بعد وقت إني شوية شوية بدأت أفهم الmechanism بتاع المكعب وأفهم أكتر إيه الحركات اللي بتخلي مربَّعات معينة تتحرك في أنهي اتِّجاه، فبدا انبساطي يزيد شوية، لكن غالبا كنت محتاج أمر بالمرحلة اللي فيها ’أسلِّم‘ بإني مش لازم أفهم كل خطوة بالظبط قبل ما أحاول أطبقها عشان أعمل المكعب كله أول مرة. طاعتي حتى للخطوات اللي ماكنتش شايفها ساعدني أفهم قُدام، وساعدني كمان أكتشف إن مشكلتي ماكنتش في الفهم بقدر ما هي كانت بإني مش ’شايف‘ حركات المربعات.

ثقتي في أشخاص معينة بيساعدني إني أسمع اللي بيقولوه وأصدقهم حتى لو لسه مش شايف نصايحهم ممكن تكون مفيدة إزاي. وكتير تصديقي وتطبيقي للصح (حتى لو مش متشافة نتايجه دلوقت) بيقودني لفهْم أفضل وبيقودني كمان إني أبدأ أشوف بعينين مختلفة. الثقة مش عكس المنطق أو الفهم، الثقة ساعات بتكون عكس المتشاف. الإيمان هو التصديق في الشخص اللي كل الخبرات الشخصية اللي فاتت بتثبت إنه جدير بالثقة حتى لو فيه نتايج مش قادر أشوفها بعينيَّ دلوقت.

 

5 comments: