Friday, August 26, 2011

من دُوَل المتوسط

+الامتحان هايكون في مستوى الطالب المتوسط
-يا لهوي!
+مالك؟
-أصل أنا مش طالب متوسط!


فكرت كذا مرة في حكاية "المتعارف عليه" أو المتوسط..يعني مثلا مين اللي حدد سرعة المشي؟ واللي بناء عليها نحدد إن فلان بيمشي بسرعة أو ببطء..مين اللي حدد مستوى الصوت؟ عشان أقدر أقول إن فلانة صوتها عالي أو واطي شوية؟
مش مرات كده تبقى بتتكلم مع أصحابك وتسكت فترة قبل ماتكمل..وتلاقي كل الناس حاسة إن الفترة دي طولت منك نسبيا...حسبوها إزاي؟ وحسوها إزاي؟

شعوري الشخصي هو إننا عايشين في عالم بيحاول إنه يصنف على قد مايقدر..كل ماتصنف أكتر كل ما التعامل يبقى أسهل..وعشان العالم يقدر يصنف بيبص "للأغلبية"-وأقصد هنا الأكترية العددية..وبناء عليهم يحدد مين اللي برة المدي "المظبوط" أو "المتوقع والمنتظر" من كل بني آدم..
شركات كتير بتشوف إيه اللي "اكتر عدد من الناس" محتاجاه وبتقدمه..ده رائع..لكن أتمنى إنه يكون من منطلق حلو مش بس عشان تكسب أكبر قدر ممكن..ما هو مش معقول أدخل مطعم..فيصر اللي بيقدملي الأكل إني آكل كفتة لأن الطلب اللي طلبته "الإقبال عليه قليل"..تفكير استهلاكي بحت..وفيه بيتعاملوا معايا على إني رقم! مجرد رقم وسط ملايين!

لما الناس بتتكلم عن الديمقراطية أول حاجة بتيجي في بالهم فكرة "رأي الأغلبية"..رأي أكبر عدد من الناس اللي موجودين في البرلمان..إيه رأيك؟ هل لو أخدت رأي أي مجموعة في أي مكان هيكونوا كلهم على نفس الدرجة من التخصص؟
يعني مثلا لو عملت استفتاء لكل الناس في بلدك وهتاخد رأي الأغلبية..ينفع يبقى سؤال الاستفتاء: "هل توافق على إلغاء الامتحانات؟" أو "هل توافق على إلغاء الغرامة الفورية في مترو الأنفاق؟"..تفتكر الأسئلة دي منطقية إنها تطرح على الكل ويُحتكم فيها لرأي الأغلبية؟

مشكلتي مع رأي الأغلبية هي إنها أبسط طرق الديمقراطية..في بساطتها بتتعامل معايا ومعاك على إننا مجرد أرقام وسط اللي قاعدين..كما لو إني أنا وانت بنفهم زي بعض بالظبط في طب الأسنان وفي علم الفلك..طبعا رأي الأغلبية ليه استخدام في مجالات تانية خصوصا لو حاجة مافيهاش تخصص واضح..

الأقليات مالهاش علاقة بالأعداد..وإلا كان معنى كده إنك تعتبر اللي معاهم دكتوراة أقلية..واللي عايشين في إسكندرية أقلية (أجدع ناس) والأطفال وكبار السن أقلية والصم والبكم أقلية ومعتنقى الديانات الأقل عددا أقلية والفنانين والرسامين أقلية..وهكذا..سياسيا الأقليات هي عادة المجموعات اللاجئة لبلد معينة وفي الغالب بتكون من أصول إثنية مختلفة..

باحلم باليوم اللي فيه مايمتحنونيش حسب مستوى الطالب المتوسط..لكن حسب مستواي..ويقيموني بناء على قد إيه أنا اتعلمت وكبرت واكتسبت مهارات..مش بناء على قد إيه المفروض أكون اتعلمت عشان أبقى في دايرة "المتوسط"..
باحلم باليوم اللي فيه تقدر كل الأسرة تتبسط في الأجازة..مش بس الولاد وأبوهم..
باحلم باليوم اللي ما حدش يقارن وزني أو شكلي بمقياس "متوسط" مش موجود في الحقيقة غير في أذهان اللي عايز يصنف ويصدر أحكام لأن كده أسهل..
باحلم باليوم اللي ماحدش يقارنني فيه بغيري..ما اسمعش تعبير: أحسن رسام..أفضل مغني..أجمل طفلة..أشطر لعيب..أذكى طالب..ملكة جمال..لكن أسمع تعبيرات: أحسن رسمة..أفضل أغنية..أشطر لعبة..
باحلم أشوفني وأشوف كل واحد مميز..مختلف..عايش زي ما ربنا خلقني أعيش..كائن مافيش مني اتنين..إبداع خاص منه سبحانه..آية من آيات عظمته..صورة حية تشهد عن جماله..علامة عن إنه ماخلقش البني آدمين نسخ من بعض..ما عملناش كلنا ولا حتى معظمنا "متوسط"..لكن أبدع –سبحانه- في كل واحد وواحدة..

باحلم باليوم اللي أسمع فيه كلمة "متوسط" في حالة واحدة بس..الجغرافيا..دُوَل حوض البحر المتوسط..مش دُوَل "المتوسط"!

1 comment:

  1. I love the examples you have given Maged they are so true. it is an unjust criteria when the right day comes when each individual is not just a number we would have beaten the evil of all evils, it will be a real awakening..I'll share

    ReplyDelete