Tuesday, June 26, 2012

الله الله

من المناقشات الكلاسيكية اللي معظم مدرسين اللغات بيكونوا مروا عليها أو سمعوها المناقشات بتاعة علاقة اللغة بثقافة متحدثيها.. والمقصود بالثقافة هنا مش المعرفة لكن أقصد الكلمة المترجمة من culture وهي بتضم التاريخ والعادات والمعتقدات والمسلّمات وكل ده.. والنقاش بيكون يا ترى الناس اللي بتدرس لغة أجنبية المفروض تدرس معاها ثقافة البلد اللي بتتكلمها؟ ولّا بس يدرسوا المعنى الحرفي لكل كلمة؟

اللي بيدرّسوا إنجليزي مثلا ممكن يكونوا قابلوا طلبة بيحاولوا يستخدموا كلمات إنجليزي على اعتقاد إنها عادية زي مثلا بعض الشتايم اللي بتترجم ترجمات عجيبة في الأفلام إلى "تباً" وما إلى ذلك..

ولأننا شعب "متدين بطبعه" (عارف.. عارف.. جملة كرهناها واتريقنا عليها ونفيناها بكذا دليل) فساعات بنميل لاستخدام جمل وتعبيرات نعبّر بيها ضمنا عن وجود "الله" في تعاملاتنا اليومية.. وعشان كده ساعات بيبقى صعب إقناع بعض الطلبة إن جملة زي Oh, my God! هي جملة تُعتبر غير مقبولة في الأوساط المهذبة لأن فيها استخدام للفظ الجلالة في محادثات لا ترقى في القداسة لهذا الاسم القدوس..

لكن ثقافتنا بتقبل استخدامنا لاسم الجلالة في مواقف وظروف مختلفة..وبغض النظر عن معتقدنا الديني لكن بعض الظروف بيبقى استخدام لفظ الجلالة منطقي ومعناه مفهوم ويحمل كامل الاحترام للخالق سبحانه زي جمل "حمدالله على السلامة" أو "الله يخليك" أو "إن شاء الله" أو "الله يحفظك" أو "الله يبارك فيك"..

بعضها ممكن نحاول نخليه يبان منطقي ونقول مثلا إننا لما نقول على حاجة حلوة "الله!" إن ده فيه إشارة لجمال وإبداع الخالق خصوصاً لو حاجة من الطبيعة (إلا إن البعض ممكن يقول ده على عربية حلوة أو أكلة لذيذة)..

إلا إن الموضوع ساعات بياخد أبعاد تحمل احترام أقل (غير مقصود) بلفظ الجلالة.. فتلاقي الواحد بيزعق ويقول "أنا مش قلتلك الكلام ده 100 مرة؟ الله؟".. أو حاجة زي "الله يخرب بيتك.." أو "الله يحرقك يا بعيد.." وغيرها من الجمل اللي مش مقصود فيها عدم احترام للفظ الجلالة إلا إن سماعنا للتعبيرات دي على مدار عمرنا ممكن يخلينا نحس إن الله سبحانه ممكن فعلا يكون بيخرب بيوت ويولع في ناس خلقهم في أحسن تصوير ووفرلهم كل السبل عشان يعيشوا حياة سعيدة.. والغريب إن الحكاية دي موجودة عندنا برغم اختلافاتنا في المعتقدات الدينية والمستوى الاجتماعي والوظايف..

للأسف ممكن الموضوع يوصل لفكرة إني أقول للناس إني مش بخطط لحياتي وسايبها كده "على الله".. ممشّي أموري "اَلّلاوي" كما لو إن الله سبحانه مايحبش الترتيب والنظام والاجتهاد..

كله مش مقصود.. ماشي.. طب وإيه رأيي ورأيك في النغمة الجديدة اللي بدأت اليومين دول؟ "مالناش غير ربنا في الظروف دي".. هنا بقى هنقول: الكلام أهو كويس مافهوش حاجة.. ماشي.. لكن واخد بالك إن "دلوقتي" اللي مالناش غير ربنا؟ يا ترى قبل كده ماكناش محتاجنله؟ قبل كده كان فيه "حد معقول" ماسك البلد وفي إيده الأمان؟ قبل كده كان يادوب الاحتياج لربنا وقت الامتحانات والقرارات الكبيرة؟


مصيري ومصيرك في إيدين الخالق سبحانه.. وكانوا ولا يزالوا في إيديه أيا كانت الحكومات والنظم السياسية.. هو اللي بيصنع التاريخ وهو اللي في إيديه كل مجريات الأمور من بداية الخليقة.. عليّ دور إني أحاول أختار صح.. لكن مش بضحك على نفسي وأبقى فاكر إن حمايتي هي في دولة بنظام معين لحد ماييجي نظام مختلف أحس فيه بعدم الأمان ووقتها بس يبقى "ربنا يُستر" و"ربنا هو الحافظ"..

طول العمر الخالق هو اللي في إيديه مجريات الأمور.. كل التاريخ في تحكمه.. الملوك والرؤساء.. الظالم منهم والعادل.. الديني والعسكري والديكتاتور والديمقراطي واللي عامل ديمقراطي.. كله في كامل سيطرته وتحكمه..

مش النهاردة بس حمايتي وحمايتك في إيدين الله سبحانه.. مش لحاجة كويسة أنا أو إنت عملناها.. لكن ببساطة لأننا صنع إيديه.. وإذا كنا بنيجي "بعشم" ونتضرع لربنا طالبين حماية خاصة لمصر لأنها مذكورة في الإنجيل والقرآن ذكر خاص.. إلا إن هذا العشم لازم نكون فاهمين معاه إن "كل الكون" هو صنع إيده وخاضع لحمايته ورعايته من أكبر دولة متقدمة لأصغر وردة جميلة ممكن أنا وإنت نشوفها ويكون تعليقنا التلقائي "الله!"

8 comments:

  1. Great post! Love your analysis :) Well done! Bless you...

    ReplyDelete
  2. الله الله ...ياعبقرى
    فعلا طبيعة البشر لاتتذكر ربنا سبحانه وتعالى وتطلب ستره وحمايته الا فى وقت الشدة
    موضوعك فكرنى بأية من القرأن

    ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الأموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين الذين إذا أصابتهم مصيبة قالوا إنا لله وإنا إليه راجعون أولئك عليهم صلوات من ربهم ورحمة وأولئك هم المهتدون.. صدق الله العظيم
    ربنا موجود

    ReplyDelete
  3. جامدة ياماجد، بعتقد انك شجعتني اقف واعرف الكلمات اللي بنطق بيها احيانا مصدرها جوايا ايه؟؟؟ وكمان تحليلك المنطقي ببين الواقع اللي عايشين فيه ببص للحياة الروحانية أزاي.
    شكرًا على المشاركة

    ReplyDelete
  4. Great article. Great reminder of the basics that we miss. Thank you

    ReplyDelete
  5. ساعات بنلجأ لمساعدة ربنا في حاجات غلط كمان يا رب اغش في الامتحان ، يا رب اعرف اضايق فلان
    :D

    May ALLAH bless you , mgaed =)

    ReplyDelete
  6. الله يا ماجد :)

    ReplyDelete
  7. Allah ya Maged.Post fi montaha elraw3a.
    Thanks.
    N

    ReplyDelete
  8. وااااااااااو بجد اول مره اخد بالي من التعبيرات البسيطه دي وهحاول ابطل الحاجات اللي مش مناسبه

    ReplyDelete