Thursday, August 25, 2011

لما تكبر شوية

لو حد منكم يفتكر كان فيه زمان كده مواد دراسية معينة مطلوب فيها نجلد الكشاكيل والكراريس..فاكرين؟ وطبعا كشكول التعبير يتجلد جلاد لون أحمر والإملاء جلاد أزرق والتطبيق بني! المهم يعني..لو فاكر دي يبقى أكيد فاكر النصايح اللي كانت بتبقى مكتوبة في ضَهر الكراسة أو الكشكول أو حتى الكشكول وش ووش!

جمل زي "اغسل يديك قبل الأكل وبعده".."صوتك العالي دليل على ضعف موقفك" وما إلى ذلك من وعظ ونصايح وكلام شكله جميل..افتكرت الجمل دي لما جت في بالي جملة "الصغير يحترم الكبير والكبير يعطف على الصغير"..مش متهيألي إن الجملة دي كانت مكتوبة معاهم..مش محتاجينها تبقى مكتوبة أصلا..لأنها محفورة جوانا..بنطبقها يوميا..بقت جزء من كياننا وفكرنا والتوجه العام بتاعنا..
طبعا الكبير يعطف على الصغير..ليه؟ أصل الصغير ده مسكين غلبان..مابيفهمش..مالوش رأي..أصل الصغير مافيش في إيديه أي سلطة..أصل الصغير مالوش أي تأثير..والصغير هنا مش بس الصغير سنا..لكن كمان الصغير مقاما وفكرا وخبرة..الأقل مني يعني..يعني أي حد أنا أحسن منه..

مين اللي قال كده؟ مين اللي قال إن الصغير سنا موجود عشان بس  نهتم بيه ونكبره لغاية مايوصل للسن ال"صح" ويبقى مفيد..أعتقد إن ده مبدأ الخرفان :)..تأكلهم تأكلهم عشان يسمنوا كده ويكبروا..غير كده مالهومش لازمة!
الدول الكبيرة جزء من تنافسها هو إنهم يثبتوا مدى احترامهم وتقديرهم للأطفال والمسنين وذوي الاحتياجات الخاصة وفئات كتير من المجتمع بتبدو كأنها جديرة بمجرد "العطف" أو "الحنان" أو "يا عيني" و"يا حرام"..بيمتد احترامهم للحيوان والنبات كمخلوقات جديرة بالاحترام..

احترامي ليك مش لأنك أكبر سنا..ولا لأنك مديري..احترامي ليك نابع من إنك إنسان..إنسان يعني صنعة ربنا..خلقة جميلة منه سبحانه..توليفة مليانة عبقرية..تركيبة أنحني ليها احترام وتبجيل..
الله ماخلقش حاجة مش كاملة..وللا إيه؟ ماخلقش أطفال يستحقوا نُص احترام..مؤقتا يعني لحد مايكبروا ويبقوا جديرين باحترام كامل..
لما الشعوب بتحترم أطفالها وشبابها مش بتحترمهم لأنهم صنّاع المستقبل ورجال الغد وقادة الأمة فيما بعد..بتحترمهم لأنهم كمان صنّاع الحاضر..وجدعان اليوم (رجالة وستات) وقادة الأمة النهاردة..

الشعوب اللي ثارت على حكامها كان سبب رئيسي في ثوراتها هو إحساس الشباب بالذات بالتهميش على أفضل تقدير وبعدم تلقي الاحترام اللائق..إحساسهم بالمهانة في بلدهم لأن لسان حال بلدهم: "لما تكبر هحترمك" :)
كل حد فينا بيحس بالإحساس ده لما يكون في موقف هو فيه الطرف الصغير..في بيتك مع أبوك..في الجامعة مع مدرسك..في الشغل مع مديرك..محتاجين نصحح الوضع دة كمان للمواقف اللي فيها أنا الكبير..

مع أخويا الصغير..مع الموظفين اللي تحتي..مع حارس العمارة..مع اللي بيقدملي الأكل في مطعم..مع مواليد بعد سنة 2000..مع الطلبة اللي بتدرسهم..مع فريق الكورة اللي انت بتدربه..مع أصحابك اللي على تويتر اللي عندهم عدد أقل من الناس اللي متابعينهم!..مع اللي بيسوق التاكسي..مع اللي بيجيبلك المشاريب على القهوة..مع الكوافير اللي بيعملِك شعرك..مع اللي بيصلح عربيتك..مع الدكتور اللي بيعالجك..مع كل حد أنا ممكن أحس إنه أصغر مني لسبب أو لآخر..

باحترمك..
باحترمك لأني باحترم فيك الصورة العظيمة اللي خلقك عليها ربنا..صورة فيها إبداع وجمال وكل ما يدعو للاحترام..باحترمك لأني متأكد إن ربنا كمان بيحبك ويحترمك
هختلف معاك في الرأي والتوجهات والمهارات والميول والذكاء والسن..وهحترمك..
أحترمك يعني أسمعك..أحترمك يعني أحس باحتياجاتك..أحترمك يعنى أسعى لخيرك..أحترمك يعني أفكر في رأيك..أحترمك يعني أعرف إنك مميز..أحترمك يعني أشوفك زي ما أحب إنك تشوفني..أحترمك يعني أكلمك كويس..أحترمك يعني أقدملك تقدير ومحبة وود كإنسان زيي..

لو رَجّعوا تاني النصايح المكتوبة على الكشاكيل..وإدوني اختيار أكتب إيه..احتمال أختار: "احترم كل اللي خلقه ربنا"..وممكن برضه: "اغسل يديك كل لما يتوسخوا" إشمعنى يعني قبل الأكل وبعده بس؟ :)

4 comments:

  1. de ra2e3a . a7san w7da katbtha t2rbn :)
    Amir.

    ReplyDelete
  2. فعلا رائعه سلمت يمناكي

    ReplyDelete
  3. فكرتني بموقف حصل وانا في رابعة ابتدائي . تطاولت على راجل الماني في المدرسة ولما المدرس شافني قاللي اعتذرله.
    نزلت واعتذرت وخدها ببساطة لدرجة انه حببني في الاعتذار والاغرب انه لما جه مدرس يطلعني الفصل عشان الفسحة ضربت
    قالله احنا بنتكلم لما يخلص هيطلع فصله

    ReplyDelete