Sunday, June 26, 2011

شايف إيه؟...مش شايف


قررت أعمل نضارة جديدة..سهلة مش كدة؟ مش قوي..شوف يا سيدي..عملت الكشف وطلعت القراية تقريبا هي هي من ساعة آخر نضارة..فده كويس..بس بما إني قررت أعمل نضارة جديدة فقلت مابدهاش..رحت أشوف إيه الاختيارات اللي قدامي...حاجة بصراحة فظيعة..بص يا سيدي..

طبعا العدسات نفسها فيه حوالي 12 أو 13 اختيار كده...يعني بلاستيك وقزاز وضد الانعكاسات ومقاوم للخدش وفيه معمول من البوليكاربونات ومانع للأشعة الفوق بنفسجية وعدسات بتغير لونها مع الإضاءة المختلفة....اختار يا معلم...أختار إيه؟

ساعدني كده..

حسب احتياجك يا فندم..

ما انا فاهم أكيد..دي المشكلة..أنا مش عارف احتياجي قوي..هو إيه الأحسن؟

مش فكرة أحسن أو أوحش..كل حاجة حسب استخدامك..وكل حاجة ليها سعرها..

تيجي بقى للشنبر ...آه طبعا محتاج شنبر..مش هاتمشي بالعدسات في جيبك يعني..الساعة ممكن لكن النضارة؟

رحت أتفرج على الشنابر..مش محتاج طبعا أشرح عدد الاختيارات...طبعا فيه حاجات تقرف الكلب الأعور الحزين..لكن الاختيارات الكويسة كتير قوي قوي...الفريملس والهاف فريم والفول فريم وكل البراندز ...كنت مع أصحابي..المهم..قسنا وشفنا واستظرفنا بحاجات زي: جميلة دي عليك قوي..فؤاد المهندس بالظبط – المهم تبقى مريحاك..واجعة صوابعك؟ - جرب الشمال وامشي بيها شوية – مافيش حاجة لايقة عليك..انت محتاج راس جديدة ...إلى آخره من كل الاستظراف ده اللي أكيد اللي شغالين في المحلات دي سمعوه 100 مرة...

هو أنا ليه محتار؟ ليه صعب إنك يبقى عندك اختيارات كتير؟ ليه المثل بيقول: عايز تحيره خيره؟

بيقال إن ال 100 سنة اللي فاتوا كانوا بيسموهم عصر البلاستيك لأن البلاستيك دخل في مجالات وصناعات كتيرة ودقيقة وحيوية جدا..في الطيارات والكومبيوتر واللعب والتليفونات وتقريبا كل حاجة...

ال100 سنة اللي جايين هم عصر الاختيار...مش هتقدر تقول لابنك الصح والغلط في كل حاجة..لكن هتقدر تديله أدوات تمكنه إنه يختار...مش هتقدر تحميه من مخاطر الإنترنت والتليفون والشارع..لكن تعرف تربيه إزاي يختار...

ماتقلقش لما تلاقي مستقبل بلدك مش واضح قوي ...يمكن الاختيارات الكتيرة صعبة..لكن الشدة..فكر شوية أكتر وهتعرف تختار..قرارات كتير بلدك هتواجهها..ده محير لكنه صحي..صحي جدا..

هاجيبها فريملس والعدسات بوليكاربونات ضد الانعكاسات ومقاومة للخدش والأشعة فوق البنفسجية ...ماحدش يقوللي :مبروك على النضارة..أكيد مش هتتبسط لو قلتلك: مبروك على العكاكيز...وللا إيه؟

2 comments:

  1. 7lwa awiiiiiiiii , w da7ktni GDN : ) Mina Youssef

    ReplyDelete