Saturday, June 25, 2011

خايف أبقى فاسد


الفساد؟ سمعنا وقرينا وحكينا وطلعنا إشاعات وصدقنا ونفينا وعملنا كل حاجة لقصص كتير عن الفساد..حاجات كتيرة لطيفة هتلاقيها موجودة مشتركة عند كتير مننا لما بنسمع قصص عن الفساد...شوف معايا:

--استنكار رهيب..صح؟ جمل زي لا لا لا..إزاي يسمح لنفسه يعمل كده؟ إزاي جالها نوم؟ ضميره ما أنبهوش؟ إزاي؟ استنكار رهيب وإحساس ببشاعة فكرة إن واحد يستغل منصبه أو عيلته أو فلوسه أو أو...

--استبعاد رهيب (برضه) لفكرة إني أنا شخصيا ممكن أبقى فاسد...أنا عارف إنك هنا هتقوللي: بلاش تبتدي تقول كلنا فاسدين وماحدش فينا كامل وصلح من نفسك الأول و كل الكلام اللي شكله حلو ده..لا مش هقول كده..

اللي عايز أسألهولك هو:

انت فاكر اللي بيبقى فاسد ده بيبقى فاسد في يوم وليلة؟

تفتكر الفاسدين دول بيبقى شكلهم وحش وحواجبهم تخينة وصوتهم خشن وبيضحكوا ضحكات شريرة متقطعة (نيا ها هاها)؟؟

الفكرة اللي نفسي إنك تفكر فيها هي إن معظم الفاسدين بيكونوا فاكرين إنهم بيعملوا حاجة عادية..ماحدش فيهم فاكر إنه بياخد حق مش حقه...مش بيبقى الفاسد من دول قاعد يتآمر إزاي يهبش ويضحك على الناس ويروح ضاحك الضحكة إياها ويشبك إيديه ورا راسه ويرجع كده بالكرسي لورا..وتروح الكاميرا تجيب تابلوه مرسوم فوق راسه في مكتبه!

مش هم دول؟؟

طبعا ممكن يكونوا دول وناس تاني..لو بازوغ من دفع تذكرة المترو واوفر جنيه..إيه رأيك؟...قبل ماتكمل قراية..ماتفتكرش إني باوعظك..عارف ليه؟ لأن مش الحل إنك ماتزوغش!

الفساد مش هو إن ناس تعمل حاجة وحشة...الفساد هو إن السياق يسمح بالحاجة دي بسهولة...الدليل؟ مافيش حد بيدخن في المترو..ليه؟ لأن السياق بيفرض غرامة..

عايز بلدك تحارب الفساد؟ شجع البلد إن يكون فيه قوانين ونظم ماتساعدش ممارسات غلط..ماتوعظش الناس..ماتقوللوش التزويغ من دفع تذكرة المترو حرام! ما توعظش سواق التاكسي عشان مايطلبش فلوس أزيد..لكن ركب عدادات!

في دول كتير الشعوب مش محتاجة تناشد رئيسها إنه ما يترشحش تاني...مش لأن رؤساءها ناس كويسين وطيبين ونفسهم يبقى فيه تداول للسلطة..لأ..لأ خالص..لكن لأن فيه نظم بتمنع إن لو حد فاسد (وحش) يمارس فساده...

خايف تبقى فاسد كمان خمس عشر سنين من غير ماتاخد بالك؟؟ حط لنفسك قوانين وسياقات ونظم من دلوقتي وامشي عليها واطلب من آخرين يساعدوك تطبقها...من دلوقت..أيوة..بلاش تستنى لما تكون في موقع مسئولية وبعد كدة تحط لنفسك قوانين تحكمك..مش هاتعرف..

ماتضحكش على نفسك...الحق نفسك من دلوقت...خاف من الفساد يا...يا كل واحد فينا

No comments:

Post a Comment