Sunday, April 1, 2012

كمّلت كام؟

من يومين كملت 32 سنة على هذا الكوكب الجميل.. كان عيد ميلادي وكان وقت لطيف إني أسترجع ذكريات حلوة وأقضي وقت مع العيلة والأصحاب.. كروت معايدة ورسايل على التيليفون وهدايا وعزومات على أكل.. أمنيات بسعادة ونجاح.. هاشتاج على تويتر و"كل سنة وانت طيب وعلى نياتك" على فيسبوك :)  وحاجات إيجابية كتير..:)

كان من وقت لافت نظري إزاي بنبص على العمر وإزاي حتى بنعبّر عنه في اللغة.. غريب إننا في العربي بنقول: "عندي 32 سنة".. بنستخدم عدد السنين كما لو إننا بنمتلكه (عندي).. نفس التعبير موجود في الفرنساوي  J'ai 32 ans وتفسيره الحرفي"أنا أمتلك 32 سنة" والأسباني نفس القصة Tengo 32 años.. الإنجليزي مختلف.. بنقول I am 32 years old وفيها "أنا 32 سنة" أو "أنا عبارة عن 32 سنة"..

ولأن اللغات المختلفة بتختلف في الصياغة حتى لو بتقدم نفس الفكرة.. ده ساعات بيخلينا نبص أعمق شوية على فكرة "امتلاكنا" لحاجات.. عمري واضح إنه مش ملكي.. السنين والشهور اللي "مخصصالي" على الكوكب ده مش بتاعتي.. أنا بس "وكيل" عليها.. الله سبحانه "استأمنّي" على شوية وقت وإمكانيات وبركات.. شوية فرص وصحة وعلاقات.. وأكيد هيطالبني بعدها "بكشف حساب" عن الأمانة اللي سلمهالي..

سمعت تعبير عجبني وماكونتش عارف مصدره إيه.. التعبير بيقول: لما ربنا قسّم العقول والأرزاق.. كل واحد ماعجبوش رزقه بس عجبته دماغه! لكن من "الأرزاق" اللي الله وزعها بالتساوي: الوقت.. دي ال commodity أو السلعة الوحيدة اللي كلنا بنستلمها كل يوم طازة.. لا ينفع نحوشها ولا ينفع نأجلها.. ماينفعش نسلّفها ولا نرجعها ولا نخزنها.. ينفع أحوّش أجازاتي.. ينفع أأجل مذاكرة.. لكن ال 24 ساعة بتوع النهاردة مش هيبقوا موجودين بكرة.. ولأن "بكرة" عمره ما بييجي (كل ماييجي بنسميه "النهاردة" برضه!) فأنا متوقَّع مني إني أستثمر كل "النهاردة" ال 24 ساعة بتوعه!

عشان كده مش أنا اللي "كملت" ال 32 سنة دول.. مش هو ده الإنجاز.. مافيش حاجة اسمها "برافو عليك.. كبرت أهو!" :) كل السنين دي هي عطية من ربنا.. هبة من عنده ماحدش فينا يستاهلها.. أنا ماعنديش 32 سنة.. أنا ماعنديش ولا دقيقة.. أنا بس لي الشرف في إن الله استأمني على وقت وبيطالبني إني أستخدمه زي ما هو يتمنى..

سنيني ماتسواش ولا حاجة لو مش "باستخدمها" زي ما الخالق قصد إني أستخدمها.. في علاقة قوية بيه.. في قُرب منه.. في استمتاع بحب وود الخالق.. في إعجاب بحكمة وعبقرية الله.. في سعادة بكل عمل إيده اللي ظاهر لكل مخلوق..

أشكرك يا رب على السنين اللي إنت سبحانك إديتهالي..

أنا ماعنديش 32 سنة..:) هو سبحانه اللي عنده كل السنين والأزمنة..لكن أنا مبسوط إنه من خيره ورحمته وحنانه إداني من عنده هدية 32 سنة..:)

6 comments:

  1. كل سنة وأنت معا و هو معاك ... أقرب أصحاب :)

    ReplyDelete
  2. كل سنة وإنت بكل خير وصحة وعطاء وتفضل تدى وتعلم وتفرح ناس كتير
    كل سنة وإنت قريب من ربنا أكتر وعلى طاعته أدوم

    S

    ReplyDelete
  3. Happy Birthday dear Maged. Wish u a blessed new year,God help u to make the best out of each of its moments so we can enjoy more and more of your deep, lovely blogs.Hala helmy

    ReplyDelete
  4. sana 7elwa ma3 yaso3 .. :)

    http://www.youtube.com/watch?v=PtZqJmCYb9k

    ReplyDelete
  5. أنا بس لي الشرف في إن الله استأمني على وقت وبيطالبني إني أستخدمه زي ما هو يتمنى.. هزتنى اوى الجمله دى

    ReplyDelete
  6. 32 years,a gift from God with a wonderful talent
    to a graet person who uses them to praise God .
    Liked this post as all the other posts .
    HAPPY BIRTHDAY TO YOU . N

    ReplyDelete