Sunday, January 7, 2018

بس البيبسي دايت

أيوة، عادي جدًّا، يبقى الواحد جايب ساندويتشين بيج ماك، لكن لما يخيَّروه يشرب إيه، يختار دايت بيبسي، أصل الدايت بيبسي أحسن من البيبسي وفيه سعرات حراريَّة أقل!


اختياراتي كتير بتبقى عاملة كده، بتبقى اختيارات من المُتاح، أو للدِقَّة يعني: اختيارات من اللي ’أنا فاكره متاح‘، وعشان كده يمكن بأختار ’أحسن الموجود‘ أو ’أقل الأضرار‘، لكن غالبًا الخِدعة هيَّ في حكاية ’اللي أنا فاكره‘ متاح، لأنِّي لو بصِّيت على الموضوع هألاقي إنِّي حاصر نفسي في اختيارات محدودة، في حين إن المتاح فعلا أكتر بكتير.

لما بندخل امتحانات فيها أسئلة اختيارات، يا إمَّا بنبقى عارفين الإجابة الصحّ فبنختارها، يا إمَّا بنستبعد الإجابات الغلط، بحيث الحيرة تقل، والميزة في موضوع الامتحانات ده هو إنِّي مش بأشكُّ في وجود الإجابة الصحّ وسط الاختيارات المتاحة.

لكن في الحياة العمليَّة الموضوع مش بالبساطة دي، عشان كده لمَّا السياسيِّين يقولولنا ’مش أحسن ما نكون زي البلد الفلانية‘ ساعات بنردّ ونقولُّهم بس إحنا عايزين نبقى أفضل من بلاد تانية، كما لو إنِّنا بنقولُّهم ’إنتوا زانقيننا في مجموعة اختيارات كلَّها غلط‘.. يعني ماشي، ممكن الدايت بيبسي يكون أقل في السعرات الحراريَّة من البيبسي العادي، لكن لو عايز آكل أكل صحِّي المفروض أكون برَّه ماكدونالدز خالص!

يمكن كتير بنحاول نتعلِّم نختار الاختيار الصح، لكن جايز كمان محتاجين نتعلِّم نختار الاختيار الصح من وسط الاختيارات الصح! لما أحتار في أي موقف، ممكن يكون رد فعلي السريع هو إنِّي أختار أفضل الحلول المتاحة، لكن يمكن التصرُّف الأشطر هو إنِّي أفكَّر: هل دي كل الاختيارات المتاحة فعلًا؟ ولَّا أنا بأختار حاجة شكلها صحِّيَّة أكتر بس من الmenu الغلط؟

2 comments:

  1. دي خدعة معروفة في الخدع بتاعت المنطق ليها اسم بس مش متذكرة اسمها .. اللي هي حصر اختيارات الحوار في طرق بعينها في حين ان ممكن يكون الحل برة الحدود دي اصلا

    ReplyDelete