Saturday, March 7, 2015

العيش وخبازه وغيرهم

موهومين بحكاية العيش وخبَّازه، وعلى الرغم من منطقيَّة الاحتياج للمتخصِّصين لو هناكل عيش إلَّا إن فيه جوانب تانية في حياتنا ممكن نسمح فيها بناس مش خبَّازين يجرَّبوا يخبزوا، طالما ما فيش ضرر رهيب يعني!

يمكن خوفنا من عدم إتقان بعض الحاجات هو اللي بيخلِّينا نهاجم الناس اللي بتكتب أو بترسم أو بتقدِّم برامج أو حتَّى بتغنِّي على اعتبار إنهم "أنصاف موهوبين" أو "يطلعوا مين دول" أو "ييجوا فين دول من فلان وعِلًّان"، والغريب إن الموضوع ده ممكن نكون بنعمله حساب حتى في هواياتنا أو في الهوايات اللي عيالنا أو إخواتنا أو أصحابنا بيسعوا إنهم يتعلموها.. فماينفعش آخد دروس موسيقا لو مش "موهوب بجد" أو لو مش "ناوي أكمَّل"، ولعب الكورة أو الرسم أو الطبيخ أو الرياضة أو الكتابة ما ينفعش نمارسها إلا لو "درسناها أكاديميًا" أو لو "أخدنا الموضوع بجد" مش مجرَّد حاجة بتبسطنا أو حاجة بنتسلَّى بيها..

يمكن جه الوقت اللي فيه نعيد التفكير في الحكاية دي على اعتبار إن قليلين قوي اللي بيوصلوا للقب أحسن كاتب أو أسرع عدَّاء أو أشهر طبَّاخ، وأغلبنا بنفضل في دايرة الهواة أو "أشباه الموهوبين" أو "اللي بيحاولوا"..

دي مش دعوة للتخاذل أو عدم السعي للأفضل، لكنَّها دعوة لإعادة تقييم المعايير اللي بأحكم بيها يا ترى أتعلم رياضة معينة أو لأ، أو أبدأ أتدرَّب على آلة موسيقيَّة أو لأ.. لو مش بألعب جيتار أبدًا وبدأت ألعب شويَّة ده في حد ذاته مشبع، حتَّى لو الشوية اللي بألعبهم يعتبروا "عبط" في لعب الجيتار "على المستوى الرسمي"..


أنا مع إننا ندِّي العيش لخبَّازه لما يتعلَّق الأمر بالحاجات الرسميَّة وبالتخصصات على مستوى الدولة والحاجات الحيويَّة، وفي نفس الوقت مع إننا "نفكَّها شويَّة" مع أصحابنا وأهالينا ومع نفسنا لما يكون نفسنا أو نفسهم يمارسوا هواية معيَّنة حتى لو ما كانوش أفظع ناس فيها..

العيش من إيد الخبَّاز عظيم ومظبوط، والعيش من إيدين ناس بنحبهم حلو بشكل تاني.. ويمكن كمان أحلى شويَّة

3 comments:

  1. جميلة يا ماجد :) العيش من إيد اللي بنحبهم أحلى عشان التقييم بيضاف عليه معيار الحب. الحب هو اللي بيكمّل الصورة ويقدر المجهود وفرحة "الخباز" بالإنجاز وحلاوة العطاء أكتر من الجودة بجفاف معاييرها أحياناً. أعتقد إن السر هو اهتمامنا بالشخص أكتر من المنتج أو بجوانب إنسانية.
    باقدر جدا كلامك وأفكارك النبيلة :) شكرا على استمرارك في الكتابة والعطاء.

    ReplyDelete
  2. مقالاتك يا دكتور في الغالب بتفضح قدامي فكرة تلقائية عندي و بتشجعني ابدأ اغيرها :) شكراً ليك

    ReplyDelete
  3. موضوع جميل وصياغتك الانسانية لفكرتك رائعة كالعادة.. والموضوع فكّرني بمناقشات دارت وبتدور دائما مع اصدقائى المقربين.. حول موضوع الأفضل والموهوب!


    دائما لما كنت بحب اتعلم حاجه جديدة.. كان ممكن اقبل ابتدي مع حد مش محترف.. هاو.. حتي لو مش دارس كويس.. بس انا مؤمن بقدراته.. وممكن يسندني لأول الخط.. وأنا بعدها لو طلبت ازيد نفسي واطوّر قدراتي.. هلتحق بمتخصصين..

    هو بقى كانت وجهة نظره.. لازم نروح للأفضل فى المجال دا.. ونكمل معاه وهو دا الطريق الوحيد! "

    وهي دي طريقته المادية البحته فى المقارنة بين الحاجات.. وانه بيفضّل يشجع الافضل فقط!

    موال كبير.. بس انا دائما بحب استخدم قدراتي الحسية وايماني فى الشخصيات ^_^

    تسلم ايدك عالكلام الجميل دا ~

    ReplyDelete