Tuesday, May 14, 2019

ياه على الجمال

من أسبوع كان فيه خبر عن أوركسترا في بوسطن أعلنت عن إنهم بيدوَّروا على طفل كان موجود في أحد العروض بتاعتهم، وكان جذب انتباه كل الحاضرين لأنُّه ببساطة قال ’’Wow!‘‘ بصوت مسموع لكل الحاضرين وكانت خارجة منه عفوية وحقيقية ومليانة باندهاش وإعجاب صادق. الأوركستر نزِّلوا إعلان ومعاه تسجيل واضح فيه صوت الولد وهو بيقول كده بعد نهاية مقطع موسيقي لموتسارت.

انبهرت بالخبر واتبسطت، واستغربت شوية من المنطق ورا الإعلان، ومافهمتش قوي إيه اللي يخلِّي العازفين بتوع الأوركسترا اللي متوقَّع منهم إنهم يكونوا مصدر الإبهار والمُتعة والفن والإبداع يكونوا هم كمان متلقِّين ليه، ويكونوا هم كمان بينبهروا بتعبير حقيقي عن الإعجاب.

الظاهر كده إن الفنان اللي أبهر آلاف اتعوِّد يكون في الدور ده، متوقَّع منه إنه يبهر، ومتوقِّع إنه يستقبل تصقيف أو كلام تشجيع مقبول ولطيف لكن جايز مُكرَّر، ويمكن عشان كده كل فنان بيدوَّر على ’’Wow!‘‘ حقيقيَّة صادقة تبهره هو وتشجَّعه من تاني إنه يكمِّل إبداع وفن، وجايز ده اللي يهوِّن تعب أنشطة يبان عليها إنها ممتِعة للفنان طول الوقت لكن ممكن من تكرارها وتكرار ردود الأفعال تبدأ تبهت، أو تبدأ تبقى عادية، أو يبدأ حتَّى الفنان ما يشوفش مدى الجمال اللي بيقدِّمه من كُتر ما قدِّمه ومن كُتر تكرار التصقيف والتشجيع المعتاد والمحفوظ.

لكل فنان مبدِع جمهور مبدِع، جمهور يقدر يفهم فنه ويردّله حتة إبداع تاني، جمهور يِقدَر يبهر الفنان برد فعل يعبَّر عن استمتاع بفن رائع.

مع كل مرَّة بنبدع في التعليق على فن إحنا بنشجَّع فنان إنه يكمِّل، مهما كان كبير، مهما كان شاطر، مهما كان بيعمل اللي بيعمله بمنتهى السهولة.

يمكن كتير حضروا عرض الأوركسترا في اليوم ده، ويمكن الكل صقَّف أو ابتسم أو مال على اللي جنبه وقال ’روعة‘، لكن فيه طفل صغير سمع المزيكا وانبهر لدرجة خلِّت الفنانين يدوَّروا على واحد من الجمهور خلَّى العرض ده مختلف.

كل ’’Wow!‘‘ بنبخل بيها، ممكن تكون فرصة ضايعة كان ممكن ننوَّر بيها شمعة فن تقدر تكمل تبدع وتبهر وتعجب ملايين.

1 comment:

  1. Woow .. :)

    فعلا فكرة جميلة ... وكلما بتحتاج التشجيع في كل وقت. بقالي كتير قوي ماكنتش بقرأ كلامك مش عارف ليه، لكن النهاردة الفكرة رجعتني لأيام جميلة مفتقدها.
    شكرا يا ماجد

    ReplyDelete