Saturday, December 29, 2012

سنة حلوة

آخر كام يوم من كل سنة بيبقوا عادة مليانين بتهاني وأمنيات سعيدة وأحلام حلوة للسنة اللي جاية.. ناس كتير بتعيّد على بعض سواء بمناسبة الكريسماس (على الرغم من فتاوى بتحريم تقديم التهاني للمسيحيين) أو بالكريسماس والسنة الجديدة..

وبنبتدي السنة الجديدة وإحنا متحمسين إن "السنادي مختلفة".. " 2013 شكلها سنة كويسة".. "لأ.. إن شاء الله تبقى سنة غير 2012 خالص".. ويادوب كام أسبوع يعدوا ونبدأ نعد فاضل كام شهر على ما السنة تخلص.. كما لو إن السنة يا تبقى حلوة من بابها يا إما يفتح الله.. الشهر يبان من بدايته وإلا يبقى شهر "فقري"..
 
معظمنا بيشوف في جملة "سنة حلوة" نبوءة طيبة وكلمات رقيقة بتتمنى سنة جديدة جميلة.. لكن النهاردة وإحنا على أعتاب (حلوة أعتاب دي) سنة جديدة أنا حابب أتمنى لكل أصحابي وأسرتي (وعشيرتي) ولكل الناس سنة حلوة فاتت.. أيوة أقصد 2012..

تحدي صعب إني أشوف في اللي فات حاجة حلوة.. سهل قوي إني أتمنى "حاجات كويسة" تحصل "وأحلام تتحقق" في الوقت اللي جاي.. لكن ساعات بيبقى صعب إني أعرف يعني إيه حاجات كويسة خصوصا لو مش متعود إني أشوف جمال أو حلاوة أو خير في الحاجات اللي حصلت قبل كده..

لو رجعنا للتويتات والكتابات للكام سنة اللي فاتوا يمكن نلاحظ جُمل معظمها بيتحرك ناحية "إلَهِي مايِرجِعها سنة" أو "هُم كام آخر شهر لازم يكونوا منيّلين" أو "خلاص بقى.. السنة دي مش عايزة تمشي ليه؟" وغيرها من تعبيرات كلنا عارفين إنها مجازية وإن السنة الحالية مش هاتغير أي خططها ولا هتلم الرحال بدري بدري مهما حاول الناس إقناعها..
 
تمنياتي لكل أصحابي ولكل حد بيقرا الكلام ده إننا نبتدي نبص لورا شوية وليكن 2012 ونشوف شوية حاجات ممكن نسميها حاجات كويسة أو إيجابية أو حلوة حصلت.. إذا مش لاقي أي حاجة حلوة حصلت فمش متهيألي إن فيه أي "سحر" مختلف في تغيير رقم السنة.. مافيش أي زرار جديد بيدّاس عليه والنتيجة تقلب وحظك بقى ممكن يوقّعك في سنة زي الفل أو سنة طين..

لو عارف أشوف حلاوة وجمال في اللي فات يمكن أقدر أشوف الحلاوة والجمال لما أتمناهم ويحصلوا في السنة الجديدة..
خلال اليومين اللي جايين قبل بداية 2013 أقدر أراجع وأقيّم الاتناشر شهر اللي فاتوا وأشوف بركات وخير ونِعم كتير في حياتي وحياة الناس اللي باحبهم..

كشعب إحنا كبرنا السنة اللي فاتت.. فهمنا كتير واتعلمنا حاجات كتير.. على المستوى السياسي عرفنا مين مع البلد ومين عايز البلد لحسابه.. اكتشفنا كتير من مشاكلنا وبعض طرق العلاج.. يمكن لسّة ما وصلناش لأفضل الأوضاع لكن جربنا الأوضاع المهببة اللي تخلينا مانجربهاش تاني في بلدنا.. ودي إنجازات مش قليلة..

وعلى المستوى الشخصي مننا ناس صقلوا مواهبهم.. كبروا في شغلهم.. كتبوا أو ألفوا أو رسموا أو صمموا أعمال جديدة ليهم.. سافروا أو كونوا صداقات جديدة أو ارتبطوا.. مننا ناس قروا كتب أو درسوا دراسات جديدة أو خلصوا مراحل مهمة في حياتهم.. أو خلّفوا أو ابتدوا مجالات جديدة..

قبل ماتخلص 2012 يمكن جه الوقت اللي فيه مش بس أبص على الحاجات الوحشة والإخفاقات والفشل اللي فات علشان أتعلم منه.. لكن كمان وبالأولى أحتفل بكل إنجاز ومتعة وتقدم وخطوة مهما كانت صغيرة لكن لقدام.. استيعابي للحاجات الحلوة اللي حصلت هو اللي ممكن يزقني لقدام وممكن يأكّدلي إن ممكن السنة الجاية "كمان" تكون سنة حلوة..

9 comments:

  1. سنه حلوه عليك يا ابو الامجاد و اتمنى فعلا ان السنة الجاية تكون من غير مرسى و ان شاء الله هتكون حلوه :)

    عزه عارف

    ReplyDelete
  2. (على الرغم من فتاوى بتحريم تقديم التهاني للمسيحيين)
    لكن كل سنة وانت طيب يا ماجد يا مسيحي
    nice article as usual.....merry christmas and happy new year
    Maged M. Habib

    ReplyDelete
  3. Hayl ya maged :)
    May all the sweet magic of xmass conspire to gladden your heart and fill every desire :)

    ReplyDelete
  4. هى سنة ما كنتش حلوة ليا خالص .. فقدت والدى الله يرحمه وفقدت إنسانة كنت بعزها .. أتمنى السنة الجديدة تبقى أحسن
    كل سنة وإنت طيب يا ماجد :)

    ReplyDelete
  5. دايما متفاؤل دايما طريقة بسيطة بس بتوصل اسرع من دش كتير يارب سنة سعيدة علينا كلنا

    ReplyDelete
  6. Amazing as usual ya Maged, Wishing you all the joy, happiness and success. :)

    ReplyDelete