Friday, September 23, 2011

هادفع التمن

فكرة إني أديللك خدمة أو سلعة مقابل خدمة أو سلعة تانية فكرة موجودة من زمان قوي..ومن قبل مايكون فيه فلوس مطبوعة أو عملات كانت فكرة "المقايضة" معروفة وبيتم التعامل بيها على طول..

والسلع أو المواد اللي كانت بتُستخدم في المقايضة متعددة جدا..يعني مش بس البقر أو الحبوب مثلا..لكن الناس كانت بتدفع بالدهب والصَدَف والفضة..الرُز والنحاس والبطاطين..(لو سمحت عايز كارت شحن..بكام؟..3 بطاطين!)..والسمك والملح والخرز وورق الشاي.. وهكذا..(وطبعا مش قادر أتخيل قوي شكل المَحفَظَة كان عامل إزاي وقتها! أكيد ماكانش فيها مكان للـcoins! )

وأكيد نقدر نتخيل عدم تصديق الناس لما اتغيرت طريقة الدفع لورق البانكنوت! الصورة اللي على جنب هي صورة لأول جنية مصري اللي صدر سنة 1899..ظريف جدا إن مكتوب عليها: "أتعهد بأن أدفع لدى الطلب مبلغ جنية واحد مصري لحامله"..مقصود جنية دهب مقابل الورقة دي..

جدير بالذكر إن كلمة "جنيه" متاخدة من Guinea coin ودي كانت أول عملة تتعمل عن طريق المَكَن واستخدمت في بريطانيا بين 1663 و 1813 وكانت قيمتها جنية استرليني بما يوازي 20 shillings (الكلمة اللي لسة لغاية دلوقت بنستخدمها "شلن") وسموها Guinea coin  لأنهم كانوا بيجيبوا الدهب المستخدم في العملة دي من Guinea  اللي هي غينيا.. وعشان كده النطق الأقرب لكلمة "جنيه" هو النطق اللي بيستخدموه الإسكندرانية! [مش معنى كده إن "فلافل" أصح من طعمية..ولا إن "تشتي" زي "تمطّر"]  طبعا أنا باحب الإسكندرانية جدا (كلام لازم الواحد يقوله بعد أي إشارة لحاجة ممكن تتاخد عليه لتفادي أي "عركة" بيننا!)  :)

طول الوقت فيه تمن بيتدفع..طول الوقت..

وعلى قد ماانت محتاج السلعة..أو على قد ما السلعة نادرة أو ضرورية على قد ما أنا وانت مستعدين ندفع التمن..وسواء التمن كان بقرة أو شوال دقيق..ألف جنية أو سندوتش "فلافل" فاحنا طول الوقت بنختار وبندفع...

العملة النهاردة اتغيرت..(اصبر بس!)..آه الجنية لسة شغال..لكن فيه حاجات تانية بندفعها..
وقت..مجهود..حرقة دم..سهر..سفر..حيرة ومشغولية بال.. وعادة الحاجات دي صعب ندفع فيها فلوس ولا بقر ولا فضة!

ولأن المبادئ والقيم والمعتقدات المحورية core beliefs (سواء حلوة أو وحشة) هي أكتر حاجة بتحرك الإنسان في تصرفاته عشان كده بنحتاج نبقى مستعدين ندفع التمن! وساعات التمن بيبقى كبير..

بنطلب كتير إن المجتمع يتّسع لكل الناس والمعتقدات والمفاهيم..لكن عمليا دة مش بيحصل..نفسنا إن ماحدش يخسر فرصة أو وظيفة أو استمتاع بالحياة بسبب معتقده أو مذهبه أو ميوله..لكن الحياة مختلفة..

السيخ مثلا على مستوى العالم بيلبسوا الـ turban على الراس كجزء مهم من معتقدهم لأنه بيرمز للاحترام والشجاعة والروحانية..لكن وانت سايق الموتوسيكل مطلوب منك تلبس الخوذة للحماية..ولأنه ماينفعش تلبس الخوذة فوق الـ turban بيبقى على الشخص اللي عايز يطبق هذا الاقتناع الروحي إنه يدفع التمن ومايكونش بيسوق..

طبعا أتمنى تفضل الشعوب في محاولات جادة للتقريب بين المعتقدات بحيث المجتمع يستمر في إدماج الكل..لكن أنا محتاج أقرر إيه الحاجة اللي ماقدرش أستغنى عنها..وأدفع التمن..

عايز أعمل وشم على دراعي..براحتك! لكن لو ماتقبلتش في شغل لأن الشكل مش مهني..ماتتضايقش..انت بتدفع تمن..
صايم صيام معين ومش كل الناس صايماه في نفس الوقت (الصوم موجود في معظم المعتقدات الروحية وأكيد في مجتمعك ناس هيكون توقيت صومهم وطريقته مختلفين)..كون مستعد إنك تدفع التمن بإنك تحس أنك جعان وغيرك بياكل..أو إنك تشوف غيرك بياكل لحوم وانت نباتي..

بأحلم بمجتمع يقبل ويدمج الكل..وبأحلم كمان بأفراد مقتنعين باللي بيعملوه مش لدرجة إنهم يحاربوا المجتمع..لكن يقبلوا إنهم يدفعوا التمن..

4 comments:

  1. كلام ممتاز للى يقدر

    ReplyDelete
  2. دفع

    دفع

    دفع

    الفاتورة تتقل وأنا أدفع
    تعبت خلاص

    وبعدين يعنى ما لقيتكش غير الاسكندرنية خد بالك بقى "هتتعور"

    مع كامل الانحناء للاسكندرية وأهلها.

    ReplyDelete
  3. امييييييييييييييين حلوه اوي :D

    ReplyDelete
  4. كلام حلو و يخش الدماغ
    To the point

    ReplyDelete