Saturday, September 3, 2011

ممكن نتعرّف؟


-  تعرف فلان؟
+ لأ
- عاشرته؟
+ يابني باقوللك ماعرفوش!

طبعا المثل مش كده..لكن من ساعة ما أخويا قاللي النكتة دي وأنا مش راحم أي حد تجيلي الفرصة إني أقول المثل بالشكل ده قدامه..:)

كبني آدمين غالبا بنسعى في نسبة كبيرة من وقتنا للتعارف والتقارب مع آخرين..والآخرين ممكن يكونوا زمايل أو أصدقاء أو شركا في شغل أو شريك حياة مرتقب..
وبسبب معرفتنا إن موضوع التعارف ده بشكل عام بيحتاج وقت طويل نسبيا..بنلاقي إننا بنتهكم (نسخر يعني) من الناس اللي ممكن تدخل على تويتر أو فيسبوك وتبعت رسايل فيها: "ممكن نتعرف؟"..أو "إزيك؟ هو احنا ممكن نبقى أصحاب؟"! :)

عشان أتعرف عليك أنا محتاج وقت..الوقت كفيل بإنه يعرفني جوانب كتيرة من شخصيتك..لأن الإنسان بالطبيعة كائن معقد فمش ممكن إني أعرفك للآخر في أسابيع ولا حتى شهور..مهما كنا منفتحين على بعض..

كمان بالإضافة للوقت أنا محتاج أشوفك في ظروف مختلفة..محتاج أشوفك وانت مستعجل بتتصرف إزاي..وانت مزنوق في الفلوس بتعمل إيه..وانت متضايق..وانت مصدوم أو متألم أو حاسس بالظلم..وانت فرحان وانت مرهق..وانت غضبان..وانت محتاس في مذاكرة أو شغل..

محتاج أشوفك مع ناس وفي سياقات مختلفة..بتتصرف إزاي مع سواق التاكسي وأصحابك التانيين والبياعين.. بتتعامل إزاي مع الأطفال والكبار في السن..بتعمل إيه لما بتلعب كورة..طريقة تعاملك مع مديرك..ومع مساعديك والناس اللي في وظيفة مختلفة..

محتاج أسمع آراءك في الفلوس والسياسة والعلم..بتفكر إزاي في الحياة والأمل والخير..إيه مفهوم الجمال عندك..إيه قيمك والحاجات اللي مش ممكن تتنازل عنها..عايش ليه وإيه أهدافك وأحلامك في الحياة..إيه القضايا اللي عايشلها..مش مجرد أعرف معلومات عنك أو عن هواياتك والأكل اللي بتحبه والفريق اللي بتشجعه..

أنا فاكر إني أعرفك لأني باعمل معاك  Chatكل يوم..
أنا فاكر إني أعرفك لأنك جاري من سنين ..
بنشتغل في نفس الشركة..
قرايب..
أنا فاكر إني أعرفك لأني باشوفك على القهوة مرتين في الاسبوع..
بالعب معاك كورة يوميا..
بأصلي معاك في نفس الكنيسة أو المسجد كل أسبوع..
مش كفاية..

أنا لازم آخد بالي إن معظمنا بيبقى "مثالي" بدرجة كبيرة لو احنا في خروجة لطيفة..ماحدش متضايق..كله زي الفل! إيه اللي هيخلليني أشتم أو اتنرفز أو أخرج عن شعوري؟ لكن الوقت والظروف المختلفة والناس المختلفة بتبقى كفيلة –إلى حد ما- إنها تطلع جزء أكبر شوية..

قبل ما أقول عليك "أقرب صاحب ليّ"..قبل ماتقول عنها "هي دي شريكة حياتي اللي هتجوزها"..قبل ماتقول "أنا عايز أشاركك في مشروع"..اتأكد أنك بجد بذلت مجهود كافي عشان تتعرف على اللي قدامك..

تعالوا نتكلم..نشوف بعض في مواقف مختلفة..نتناقش في مواضيع متنوعة..ناخد وقت كافي..نلاحظ بعض في التعامل مع آخرين..وبكده ممكن يبقى تعارفنا حقيقي شوية أكتر..

ممكن نتعرّف؟

6 comments:

  1. اسمحلي احييك على الفكرة .. وعلى الطرح .. وعلى سلاسة التعبير
    و بعد لي قريته دا
    بجد بقى
    ممكن نتعرف؟
    :)

    ReplyDelete
  2. Bravo from the bottom of my heart.

    ReplyDelete
  3. بص يا ماجد انا كتبت كومنت طويل و بعدين اتمسح بسبب ام الكلمة التأكيدية دى شيلها بليز و على فكرة انا مش مستعد اكتب الكومنت تانى

    بتتشال من هنا
    Dashboard > setting > comments > Show word verification for comments? > no

    ReplyDelete
  4. Its awesome & super wonderful as usual ya Fanan :) ..very true.. I believe that people get to know each other when they have the intention and when they agree on that. when they r willing to exert the effort & create the opportunity..

    ReplyDelete
  5. لما كنا قاعدين على نيازي وشتمت الشعب انا لقيتك باصصلي بصة غريبة جدا وصراحة احرجتني جدا منك و كمان من باقي الناس اللي كانوا قاعدين معانا,ولاحظتك ان انت بتكون ساكت وبتشوف إسلوب الناس وطريقة الناس في الكلام اللي انت قاعد معاها

    ReplyDelete