Saturday, May 30, 2015

قابل للكسر

من الفنون اليابانية فن اسمه Kintsugi والفن ده متعلق بالأواني المكسورة واللي مش بيصلحوها بحيث إن الكسر ما يبانش، لأ، بيلزقوها بلزق معين ومعاه دهب أو فضة أو بلاتين بحيث إن مكان الكسر يكون باين..


فكرة غريبة شوية! يمكن نكون بنحس إن الميل الفطري اللي جوانا هو إننا نخبِّي العيوب أو على الأقل نحاول ننساها أو نطنشها، أو نتفاداها.. الحتت المكسورة فينا يا إما نحاول "نصلحها ونرجعها زي الأول"، يا إما "نتجاهلها" و"نبص على الإيجابيات" و نـmove on!

ويمكن كمان مجهود كبير بنبذله في سبيل تفادي الكسر من الأصل..بنفتكر إن جملة "قابل للكسر" معناها الوحيد هو: خلي بالك عشان ما يتكسرش.. وحتَّى لو صدقنا إن ممكن حد يعيش حياته من غير ما يتكسر خالص، غالبًا بنشوف الناس اللي عندهم التوجُّه ده بإنهم يا إما مغرورين ومش دريانين الدنيا ماشية إزاي، أو قلوبهم بقت مقفولة ونفوسهم قاسية لدرجة إنهم بقوا مش قابلين للكسر!

"عدم القابلية للكسر" مش دايمًا رمز للقوَّة، ولا "القابلية للكسر" نقطة ضعف، بالعكس! ساعات كتيرة المنتجات الدقيقة الرقيقة الفنية هي اللي بتكون قابلة للكسر، والكاوتش لأ!

الجميل في الفن الياباني ده هو إنه بيفكَّرني بإن "الكسر" هو جزء من الحياة.. على الأقل جزء من حياة الحاجات "الغالية"، والقصة مش في إن الواحد يتكسر أو لأ، لكن القصة في التعامل مع الكسور..

كل كسر وكل عيب وكل أزمة هي مساحة لندم وحزن وحسرة أو لفرح وفخر وقيمة.. فيه قيمة في كل جرح ووجع وكسر، والقيمة دي مش بيحددها الكسر نفسه، لكن تعاملي معاه هو اللي ممكن يدِّي قيمة لحاجة مكسورة..

أتمنى أفْضَل فخور بإني إنسان، فخور بإني هش ومُعرَّض للضعف والخوف والوجع، وماأحبِّش أوصل في يوم إني أكون "كاوتش" مش بأتعرض لوجع ولا يأثر فيَّ خوف أو ظلم أو كسر، لكن أفضَّل أكون بأتعامل مع كل علامة ألم في حياتي، وأفضل قابل للكسر!

1 comment:

  1. Effortless elegance and beauty! Thank you Maged! :)

    ReplyDelete