Saturday, May 2, 2015

عقبالك

من ضمن حاجات كتير اتعوِّدنا عليها، اتعوِّدنا نتغاظ من كل أنكل وطنط وعمُّو وجدُّو وتيتة لو شافونا في فرح أو مناسبة عائليَّة أو احتفال نجاح وقالولنا "عقبالك كده" أو "عقبال ما نفرح بيكي" أو "زي اليومين دول تكوني بتنقِّي فستان الفرح" وما إلى ذلك من جمل ممكن تكون مختلفة في الصياغة لكن من نفس صفحة "تمنياتنا إنك ترتبط"..

ولأننا اتعوِّدنا نتغاظ، فبنتغاظ، ولأننا قرينا وسمعنا كتير عن ناس بتتغاظ فبنحس إننا المفروض نتغاظ لما حد يقولنا كده.. وطبعًا أكيد اللي بيقول كده "حشري" أو "شايف إن الارتباط هو الحاجة الوحيدة في الدنيا" أو برضه جمل شبيهة بكده من نفس صفحة "هو ماله، أتجوِّز أو لأ!"..

والظاهر بننسى إن بعض الأمنيات دي بتكون حقيقية فعلًا! فيه ناس بجد بتتمنى السعادة من قلبها.. فيه ناس حقيقي بتكون صادقة وهي بتتمنى لحد أعزب إنه يرتبط.. طبعًا بعض الأمنيات ممكن يكون بنفس الصورة السخيفة اللي بنشوفها في الأفلام من غلاسة وناس بتحشر نفسها في حاجات لا تعنيها وغيره، لكن إنك تتمنى لحد إنه يلاقي الشخص المناسب اللي يعيش معاه العمر كله مش أمنية وحشة.. يمكن دي من أحلى الحاجات اللي ممكن تقولها لحد: عقبالك..

عقبالك وإنت محبوب من حد اختارك.. مش باباك ومامتك واخواتك اللي غالبًا ما عندهمش اختيار غير إنهم يحبوك.. بمبدأ عاطف في العيال كبرت: "مش أبويا يا كمال!".. عقبالك وإنت بتختار بقلبك وبعقلك وبتغير ظروفك وروتينك اليومي لأنك اخترت تعيش مع شريك حياة على الحلوة والمرة..

أمنية "عقبالك" من وجهة نظري هي أمنية جميلة.. اللي بيتمنهالك شايف فيك إنسان ممكن يحب ويتحب، وممكن حد يختار إنه يكمل العمر معاه..


زي ما فيه ناس بتقول عقبالك من تحت الضرس، وزي ما فيه ناس حشرية وبتقول عقبالك عشان تشوف لو إنت ناوي أو لأ! فيه كمان ناس حقيقية وأصيلة وصادقة في الأمنية.. عايزينك تختبر الحب المختلف الموجود في ارتباط روحين باختيارهم.. حب مختلف عن حب الأم لعيالها أو حب الأخوات لبعض أو حب الطبيعة أو حب الوطن!

لكل واحد لسَّة عازب: عقبالك :)

1 comment:

  1. عقبالك يارب تلاقي
    اللي بتتمناه وتحقق كل اللي بتحلم بيه.
    S. El Behairy

    ReplyDelete