Saturday, April 18, 2015

إسعاد يونس: بص على الحلاوة


من غير مقدِّمات طويلة عن برنامج "صاحبة السعادة" أقدر أقول إنُّه من البرامج القليلة اللي لاحظت عنها قبول كبير من عدد كبير من الناس، وعلى الرغم إنِّي ماتابعتش غير حلقات قليلة، إلا إن جاذبية البرنامج وإسعاد يونس غالبًا ما بقوش سر!

كتير ممكن يتكلموا عن شطارة إسعاد يونس، أو فكرة إن الإعداد للبرنامج فيه اجتهاد ملحوظ، أو خبرة إسعاد في الحياة أو في الشغل المتعلِّق بالميديا، أو خفِّة دمَّها، أو عنصر النوستالجيا اللي في لقاءات كتير في البرنامج، أو أو، كل دي حاجات صعب إنكارها.. لكن، السر في حاجة تانية!

سر الجمال والقبول والحلاوة والعذوبة اللي بنشوفها في إسعاد يونس مرتبط ارتباط ضخم بجمال وروعة وحلاوة ضيوفها.. إسعاد مش بتستضيف ناس وتسألهم أسئلة محرجة، أو تسألهم عن لحظات فارقة في مشوارهم، أو تطلب الرأي والرأي الآخر، أو تستفهم منهم عن مشكلة مع فنان تاني، أو تستعلم عن شائعة طلعت عنهم.. مش بتقرا اسئلة من ورقة عن آراءهم في فنانين تانيين، مش بتعمل ولا حاجة من الحاجات دي! كل اللي بتعمله إنها بتقعد معاهم، تدردش وتضحك وتدندن وتغني، تفكَّرهم بلحظات حلوة، وتكمل دردشة، وتفضل طول الفقرة مش بتعمل حاجة غير إنها بتشاور على جمال وحلاوة إنسانيَّة حقيقيَّة موجودين في كل ضيف على حدة.

والظاهر كده إنها لما بتشاور على الجمال اللي في ضيوفها جزء من الجمال ده "بييجي فيها"، بيخبط فيها هيَّ.. كل ما تشوف حاجة حلوة في اللي قدامها وتقولُّه عليها تلاقي نسبة ولو صغيَّرة من الحلاوة دي جت فيها! عشان كده مش غريب لما تكون تعليقات كتير على البرنامج بتمتدح إسعاد وبتشوف فيها جمال في الشخصية والروح وعذوبة بنستغربها ونشتاق ليها..

هل هي دي الديناميكيَّة اللي بيشتغل بيها الجمال؟ الظاهر كده! ديناميكية غريبة جدًا لكن شكلها كده شغَّال: كل ما تشاور على حاجة حلوة وتكون بجد مدرك لجمالها ومقدَّر لحلاوتها تلاقي جزء صغير من الجمال والحلاوة دول جُم فيك! "بهتوا عليك"! تلاقيك بتحلوّ مش لما بتحاول تبقى أحسن ولا لما بتركِّز على نفسك عشان تكون إنسان أفضل ولا حتى لما تحاول تبسط ناس تانية.. لكن بنحلوّ لما بنشوف جمال ونقدَّره ونشاور للناس ونقولهم بُصُّوا على الجمال ده..

استثمار جميل ومش مكلِّف لكنه محتاج وقت وشويِّة مجهود.. كل مرَّة أشاور على جمال شخص أو حلاوة في الطبيعة أنا بأفتح باب لجزء من الجمال ده إنه يجيلي وبأدِّي فرصة ليَّ إني أكون إنسان "أحلى" في الروح والشخصيَّة لأنِّي سامح لنفسي إني أشوف روعة وعذوبة وجمال وأشاور عليهم وأقول لغيري: بُص على الجمال ده..

القريبين من الله سبحانه اللي هو صانع الجمال وأساسه واللي هو التعريف الواضح للجمال بنشوف فيهم حلاوة خاصة، بنلاقي عندهم نور مختلف، بنكتشف إن الناس دي كل ما بتقرَّب من الله وتلتقي بيه وتشوف جماله بينوَّروا، وجماله مش بيكسف وشوشهم، بالعكس: بينوَّر وشوشهم ويجمِّلها ويحلِّيها..

صاحبة السعادة إسعاد يونس احلوِّت وزاد جمالها مع كل مرَّة قررت تكون بتشاور على ضيف عندها في البرنامج ولسان حالها بيقول لكل مشاهد: بُص على الحلاوة!

1 comment:

  1. اسعاد يونس طول عمرها اعلاميه جذابه
    مكنش بيعجبنى تفاهة بعض ادوارها السنمائيه والمسلسلات
    لكنها سواء فى الصحافه او التلفزيون

    صاحبة جلاله حقيقيه

    تحياتى

    ReplyDelete