Saturday, November 10, 2012

ربنا معانا

"ربنا معانا" من الجُمل اللي المفترض تكون حلوة.. جملة ممكن نستخدمها عشان نشجع بعض.. جملة بنحمس بيها بعض لما نحس إن الظروف صعبة أو الامتحانات قربت أو الإنترفيو متوقع يبقى مش سهل.. إلا إن واضح إن تخيُّلنا لأبعاد "ربنا معانا" فاق كل حدود محاولة التشجيع وتطمين الغير.. "ربنا معانا" بقت مالهاش دعوة "بالتطمين" خالص.. الجملة دي اتحولت بطريقة غريبة لجملة تحمل كل معاني التهديد..

"ربنا معانا" هو المبدأ اللي بيه دُوَل نختلف مع سياستها قررت تحتل أرض ناس تانيين عشان "ربنا" وعدهم بالأرض.. ومهما الشعوب التانية تتناقش في فكرة احترام مواثيق دولية أو تقدير لفكرة إن فيه ناس تانية عايشة في المكان ده مش فارقة.. "ربنا معانا".. وطبعا في الحالة دي الدُول دي عادة بترفض أي محاولة للإشارة "لرمزية" الوعد.. أو لإمكانية تحقيقه في زمن مختلف عن العصر اللي إحنا فيه.. تيجي قدام جملة "ربنا معانا" وماتقدرش تفتح بُقك.. ممكن تشجب وكل حاجة لكن أكتر من كده مافيش..

"ربنا معانا" هو نفس المبدأ اللي بيه دول تانية حاربت بلاد قالوا إنهم بيخططوا لتدميرهم.. حاصروهم اقتصاديا.. سابوا أطفال وشباب وستات ورجالة وكبار وصغيرين يموتوا من العيا والجوع والرصاص.. وفي كل ده كان "ربنا" معاهم..! ضد "الإرهابيين" أو ضد "الدكتاتور" أو ضد "النظام القمعي"..

"ربنا معانا" هو لسّة نفس المبدأ اللي لغاية النهاردة مجموعات بتسمي نفسها مجموعات دينية متمسكة بيه.. المبدأ اللي الجماعات دي بتنادي إنه بما إن "ربنا معانا" فإحنا هنقولكم المفروض تعملوا إيه.. هنقولكم إيه الصح والغلط  والحلال والحرام والحلو والمستحب والمرغوب.. هنقولكم إيه هو المنكر واللي يزعّل "ربنا" (اللي هو طبعا "معاهم").. مش بس هنقولكم لكن غصب عن عينك هتعمل الحاجة الحلوة عشان ربنا يرضى..


منطق غريب.. غرابته مش بس في محتواه.. لكن غرابته كمان في إننا عارفين نشوفه لما بنبقى في دور المظلوم.. لو دولة احتلت أرض دولة شقيقة باسم الدين.. أو لو دولة تانية حاربت وقتلت ناس من دولة شقيقة باسم الدين وبمساندة "ربنا".. لكن بنستصعب نشوفه في تصرفاتنا الشخصية أو تصرفات جماعات بننتمي ليها..

جُمل كوميدية على غرار "الحمد لله رزعته قلم طيّر عينه اليمين!" أو "دعيت عليه دعوة وإن شاء الله يتشل أو يجيله الجُدري!"..

كما لو إن ماينفعش يكون "ربنا معانا" إلا لو "ضد ناس تانية".. لازم مساندة ربنا تبان في ناس أعرف أحتلهم أو أموتهم أو أشوفهم بيولعوا من إعصار أو بركان أو أقلع عينيهم.. وبيبدأ يتحول "الأمان" والإحساس بالاطمئنان اللي لأول وهلة بنحس بيهم مع جملة زي "ربنا معانا" لرغبة في "تأديب" اللي مش عايز يمشي بما يُرضي الله.. رغبة في انتقام من بشر بنحس إن إحنا محظوظين كفاية إن ربنا معانا إحنا "ومش معاهم".. أمّال إيه يعني لازمتها لو ربنا معانا ومعاهم هم كمان؟! إحنا عايزين "نكسب" و"نورّيهم" مين اللي على حق!..

أفضل ليّ إني أكون أنا اللي مع ربنا.. أنا اللي أروح للمكان والسياق اللي يرضيه.. مش يكون هو اللي معايا..مش أروح أقرر أحارب فأستخدم قوته.. مايكونش هو سبحانه مجرد "وسيلة" لقهر أو مذلة ناس تانية.. مجرد "طريقة" "أثبت بيها" إني أقوى منك.. أو معايا حق وإنت مابتفهمش..

إذا كان بجد ربنا معانا مش مفروض يبقى فيه حد ضدنا.. ربنا اللي معانا يقدر ينصرنا على ضعفنا وتقصيرنا وخوفنا.. يقدر يساعدنا نساعد ونشجع.. يقدر يكون لمسة الأمان والأمل اللي بيقدمها للبشر من خلالنا..

لازلت مصدق إن سهل جدا إن يكون ربنا معانا.. لو قررنا نبقى معاه.. مش لو قررنا نهدد غيرنا بإن ربنا معانا..

6 comments:

  1. I love it ya Maged, very insightful as usual!

    ReplyDelete
  2. احب اقوللم ان ال
    background
    بتاع البلوج بتاعتك مريح نفسيا للعين.. حبيت اقول الملاظة دي اول ما فتحت البلوج !! اختيار موفق بجد..

    بالنسبة للموضوع جميل جدا ومنطقي جدا .. بس انا كنت حابة انك تقول اسرائيل مثلا بدل من اسقاطات على اشخاص مجهولة..

    موفق

    ReplyDelete
  3. Amazing ya Maged.Thanks.
    N

    ReplyDelete
  4. كنت محتاجة حد يعبر عن المعنى ده بشدة، حلوة جدا جدا كالعادة :)

    ReplyDelete
  5. لما بفكر فى جملة " ربنا معانا " يجى على بالى معنى تالت " ربنا هيساعدنا فى مصر و يفرجها ع الثورة و الثوار " و ان زى ما ربنا عز و جل كان معانا لما مبارك تنحى ان شاء الله هيكون
    معانا لحد ما تتحقق كل قيم الثورة من عدالة و كرامة و حقوق انسانية

    عزه عارف

    وبالنسبة للسلفيين و الاخوان فانا ممكن اقول " ربنا يحفظنا " :)))

    ReplyDelete
  6. I used to say ( rabena ma3ana ) when I'm cheating on exams or decide steelN money from my sister bag :D

    Great post M ,,

    ReplyDelete