Saturday, October 6, 2012

الصمت المشبع

لما الناس بتبقى ساكتة ممكن نحتار في فهمنا للسبب.. ويمكن عشان كده ناس كتير بتحاول تفسّر يا ترى اللي ساكت "بيقول" إيه.. بيحاول "يتواصل" بإيه.. إيه الكلمات اللي كان هيقولها لو كان هيقول أي حاجة..

وجايز تكون خناقات كتير بسبب مش بس اللي الناس بيقولوه لكن كمان بسبب اللي "مش بيقولوه".. وعلى الرغم إن مننا كتير مش بيعجبهم العجب يعني لو الواحد بيتكلم كتير يتضايقوا ولو بيتكلم قليل يتضايقوا برضه إلا إن أغلب الناس في صف "التعبير بالكلام".. أغلب الناس بيشجعوا فكرة "اتكلم علشان أفهمك" أو "قُللي عايز إيه" عن إنك "تسيبني محتار مش فاهم سكوتك"..

بتعجبني الجملة الشهيرة بتاعة إن الطفل بيقضي حوالي سنتين من عمره بيحاول يتعلم الكلام وباقي عُمره كله بيحاولوا يسكّتوه! إلا إن اللي بقالي كام يوم بأختبره على المستوى الشخصي هو نوع جديد عليّ من الصمت.. نوع بالنسبالي غريب ومش بيحصل كتير.. صمت من نوع مختلف.. سكوت مُشبع.. مش سكوت حيرة ولا سكوت بسبب إني ماعنديش كلام أقوله.. ومش سكوت حُزن أو ندم.. لكن سُكوت انبهار..

الوقت اللي فيه بأسمع "فكرة" جديدة أو زاوية مختلفة من موضوع عادي ممكن يكون رد فعلي السريع إني أعلّق تعليق أيجابي أو أُثني على الفكرة أو أعبّر عن إعجابي باللي قال الفكرة.. ممكن أول رد فعل يكون إزاي نطبق الفكرة دي عمليا..أو أقترح تعديلات للفكرة عشان تكون أحسن.. إلا إن الجديد إني اليومين دول عمّال أتخبط في كذا فكرة بيخلّوني من كُتر إبهارهم "أسكت".. أسكت مش عشان مش لاقي كلام أقوله.. أسكت مش عشان أحاول أفهم.. لكن بصراحة مش عارف بأسكت ليه.. كما لو كان السكوت ده هو أعلى تعبير للاحترام عارف أقدمه.. كما لو إن الصمت هو أعلى صوت تصقيف يعبّر عن انبهاري بالفكرة وعن عجز كلام التشجيع والإطراء عن التعبير..

اكتشفت إن كان بقالي كتير ما حستش بالشعور ده.. واتبسطت قوي.. اتبسطت من وجود أفكار وآراء ونظريات وأساليب مناقشة مبهرة لدرجة عجز رد الفعل المعتاد عن التعبير..

أنا مبسوط إني اتخبطت في كام فكرة من النوع ده.. اتبسطت إنه لسّة فيه عالم كبير من الأفكار والتوجهات والنظريات وأساليب التفكير اللي ممكن تبهر وتنوّر لدرجة معاها "نُسكت" كما لو إن السُكوت ده هو أعلى تعبير للاحترام..


صمت المتعبد قُدام الخالق اللي بيبهر بجماله وقداسته يمكن يفسّر قيمة السكوت.. سكوت مش معناه "غياب الكلام".. سكوت مش معناه "فترة راحة".. سكوت مش معناه "تحضير للكام جُملة اللي جايين".. سكوت مش معناه "مرحلة اختيار أقول إيه".. وحتى مش سكوت "عشان أفهم وأقلّب الكلام اللي سمعته".. لكنه السكوت اللي بييجي بعد الفهم.. السكوت اللي بعد الانبهار.. الصمت اللي يكاد يرقى لمرحلة أعلى تعبير عن سمو ورقي الفكرة اللي سمعتها..

عشنا عمرنا بنتكلم ونعبر ونوضح.. بنتخانق ونزعّق ونوبّخ.. بنعاتب ونوعّي وننصح.. عشنا وقت كبير بنوعظ ونحلل ونشجع.. بنعلّم.. ونغنّي.. ونطالب بحقوقنا ونصحح معلومات ونقول اللي جوانا.. 
يمكن جه الوقت اللي فيه ندوّر مش بس على اللي يخلينا نعبّر أفضل.. لكن ندوّر على اللي يبهرنا للدرجة اللي مانلاقيش كلام نرُد.. ومايبقاش مطلوب مننا نرُد.. ونبقى مبسوطين من السكوت اللي نخاف "نبوّظه" بالكلام.. الصمت اللي يبان عجز لكنه الصمت المُشبع..

3 comments:

  1. كلام مبهر ..لا أملك معه إلا السكوت
    N

    ReplyDelete
  2. الانبهار فعلا شعور رائع سواء كان بفكرة او بكاريزما معينة. بس للاسف الاشخاص اللى تعرضوا لاخفاقات متتاليه بيخافوا اوى على نفسهم من شعور الانبهار ده لانه ممكن يخليهم يرفضوا الواقع وعنيهم متقدرش ترجع تشوفوا حلو تانى. بيفضلوا يطلعوا درجة واحدة او حتى ميطلعوهاش عن انهم يجروا على جبل عالى لانهم لو وقعوا من عليه هيبقى الجرح مؤلم اوى. هى نظرة متشائمة انا عارفة بس فيها قدر من الواقعية بالنسبة لبعض الناس

    ReplyDelete
  3. والصمت اعجاب وشكر من الروح كأنها انتبهت للنور فجأة وبتبتسم

    ReplyDelete