Wednesday, March 14, 2012

مقلوبة

الصورة دي من الصور اللي سهل قوي إنها تسبب لخبطة أو عدم راحة لمعظم اللي بيشوفوها لأول مرة.. معظم اللي بيشوف الخريطة دي بياخد وقت عشان يستوعبها.. في الأول ناس كتير بتحاول "تعدل" الخريطة.. ناس تاني بتلاقي إن البيانات بتاعة الخريطة مكتوبة بطريقة مقروءة يعني الخريطة مش مقلوبة لكن يمكن الخريطة نفسها "غلط".. وناس قليلة ممكن تقبل فكرة إن علاقات القارات والبحار والدول على الخريطة "مظبوطة" زي الخرايط المتعارف عليها لكن الشمال والجنوب مش معمولين زي "المتوقع" اللي هو الشمال "فوق" والجنوب تحت!

الخريطة دي اسمها "reversed map" أو الخريطة المعكوسة وفيها الشمال موجود تحت مع الاحتفاظ بكل النسب والأبعاد والعلاقات زي ما هي..

والصورة دي من وجهة نظري هي أبلغ وأسرع تعبير عن فكرة إن كل واحد فينا بيشوف "العالم بتاعه" من منظور مختلف.. "فوق" و"تحت" مختلف.. "مهم" و"أقل أهمية".. "عادي" و"مستحيل".. "عميق" و"تافه" مختلف..


طبعا من اللي بيتقال على الخرايط "المعتادة" هي إن فيها بعض الانحياز للنص "الشَمالي" من الكورة الأرضية وفيها النص ده بيظهر إنه "فوق" .. إنه "أعلى".. على الرغم إن آخر مرة شفت فيه "كورة" مستحيل تحدد فين فوق وتحت ويمين وشمال! أي حتة في الكورة "ينفع" تبقى فوق!

من ضمن الحاجات المثيرة إن الصورة المشهورة اللي اتاخدت للأرض من على أبوللو 17 (اسمها Blue Marble) كانت "مقلوبة" بمقاييس الخريطة العادية.. يعني كان الجنوب هو اللي فوق.. وجزيرة مدغشقر على الشِمال سنّة من المركز.. وأفريقيا على اليمين.. لكن عملوا إيه؟ "قلبوا" الصورة عشان تتماشى مع المنظر "المعتاد"



النهاردة وإحنا بنختبر تعقيد في حياة كل إنسان.. بنختبر "عالم" مختلف لكل بني آدم.. "خريطة" مختلفة فيها "فوق وتحت" غير "فوق وتحت" اللي أنا "فاكر" إنه المظبوط والوحيد..

في الغالب أنا وانت شايفين خريطتين.. خريطتين في المعتقدات الدينية والأخلاق.. الأولويات.. مين ينفع رئيس.. إيه "المفروض" وإيه "مستحب".. إيه "الأصول" وإيه "يبقى كويس"!

ويا إما أحاول طول الوقت إني "أعدل خريطتك" أو أدي مساحة من وقتي وتفكيري وتركيزي إني "أبص معاك" عليها..


خريطتي ماترسمتش في يوم وليلة.. شكّلها تعليمي وتربيتي.. كوّنها معتقدي الديني ونظرتي في الحياة وربنا.. خلفيتي الثقافيه وتاريخ بلدي.. ظروفي الصحية ومكان سكني.. إمكانياتي ومواهبي وميولي الفنية..


لو فكرت كويس مش هيفرق معايا مصر وليبيا مين فيهم يمين وشمال.. لكن يفرق جدا إني أسمعك وأحاول أشوف بعينيك إنت شايف الدنيا إزاي..

4 comments:

  1. Nice one.Very important.
    Liked it.
    Waiting for the book.
    N

    ReplyDelete
  2. Beautiful thoughts, Maged :) Surprisingly enough, I didn't realise the map was reversed. I think there must be something wrong with my visual and spatial intelligences! I loved the idea of having my own map :)

    لكن يفرق جدا إني أسمعك وأحاول أشوف بعينيك إنت شايف الدنيا إزاي.. brilliant! God bless :)

    ReplyDelete
  3. Fantastic again. You make it look easy... In Arabic (El Sahel El Momtana3) Thanks

    ReplyDelete