Monday, March 19, 2012

الأم المثالية

عيد الأم على الأبواب.. مصر بتحتفل بيه يوم 21 مارس من كل سنة مع عيد الربيع.. أوروبا بتحتفل باليوم في تاريخ قريب لكن دايما بيكون يوم حد وبيسموه Mothering Sunday وبيحسبوه رابع حد من الصيام اللي قبل عيد القيامة.. النهاردة كان الاحتفال بعيد الأم في أوروبا..

وفي وقت الاحتفال بعيد الأم ساعات كتير بتبقى فيه مشاعرمختلطة.. معظمها فرح وإحساس بامتنان.. لكن بعضها ألم وفراق.. ندم ساعات.. وحدة ساعات..

وبنبدأ نسمع عن مراسم اختيار "الأم المثالية" ولأننا بنسمع قصص كتير مؤثرة.. مش كتير بنفكر في منطقية الاختيارات.. يعني عادة الأم المثالية لازم تكون اتبهدلت وتعبت واشتغلت... جوزها مات ومارضيتش تتجوز تاني (قال يعني عيب) عشان تربي العيال.. وكبرتهم وبقوا بيشتغلوا شغلانات "محترمة".. ومرات نلاحظ إن فرص الفوز باللقب تتناسب طرديا مع عدد الأطفال..

لغاية ما أمي نفسها لفتت نظري زمان قوي لفكرة إن الأم المثالية هي "كل أم".. كل أم تعبت.. كل أم سهرت.. كل أم ضحت عشان عيالها يكبروا ويبقوا أحسن ناس.. كل أم فضّلت عيالها على نفسها.. أمهات كتير عملوا كده.. مش بس العشر سيدات اللي كرموهم بلقب الأم المثالية..

أمهاتنا هم أول ناس شافونا من غير شهادات.. من قبل ما نعرف نتكلم.. من قبل ما نعرف نفكر.. من قبل ما نتعلم الذوق والأخلاق.. وقبلونا زي ماحنا.. صدقوا فينا.. شافوا في "الكام كيلو لحمة" دول: شاب هيكبر ويكون حاجة.. بنت هيكون ليها مستقبل.. شافوا وصدقوا إن عطية ربنا دي "كاملة" حتى لو شكلها "مجرد طفل بيعيط طول الوقت"..

من يومين بنت أختي فرجتني على فيديو أكتر من رائع لمتسابق في برنامج The X Factor في أستراليا.. البرنامج بيعملوا فيه مسابقة لاختيار أفضل صوت من بين آلاف المتقدمين.. بص على الفيديو وكمل قراية.. الفيديو بالإنجليزي لكن ممكن تشغل ترجمة بأي لغة من زرار CC على اليمين تحت..



مش قادر ماشوفش في الفيديو ده "أمومة" واضحة! مش قادر ماشوفش واحدة ست "صدقت" إن ممكن الطفل ده يكون حاجة كبيرة..

أنا وإنت "اتصدقنا"!.. اتحط فينا وعلينا أمل كبير.. "اتشافنا" ننفع.. اتشافنا لينا مستقبل.. لينا قيمة.. مع كل كلمة تشجيع وحضن أخدناه من أمهاتنا اتملينا رجاء وأمل.. اتنقل لينا حب الله سبحانه مع كل كلمة كويسة وتحفيز.. مع كل إشارة فخر ومحبة..

قد إيه حكمة ربنا في وجود أمهاتنا! قد إيه عظيم ومبدع التخطيط اللي فيه الله يقرر إنه يقدملنا المحبة غير المشروطة من خلال أم تصبر وتشجع وتعلّم.. وتحلم إننا نكون أحسن ناس.. و"تتفشخر" بينا في كل حتة حتى لو قيمتنا قليلة! وحتى لو مافيش واحدة بس نقدر نقول إنها أم مثالية.. لكن نقدر نقول إن الأمومة مثالية

ماما.. كل سنة وانتي طيبة.. فخور بيكي..

ولكل أم.. شكرا إنك كنت أداة واضحة في توصيل حب الله للبشر..

ولكل بنت ولكل سيدة: يا بختكم.. الله اختاركم تعبّروا ولو عن جزء صغير من حبه وحنانه وعطاياه للبشر..

ولينا احنا الرجالة.. مش شرط نكون ستات عشان نعرف "نصدق ونشجع ونشوف في الآخرين حاجة ليها قيمة"..

4 comments:

  1. WOW...Marvellous !! How blessed I am, and how proud I am to have a wonderful, loving, caring and brilliant son.Thank you Maged for this touching post. Love you.
    Mama

    ReplyDelete
  2. A wounderful article, video and occasion. Makes one see things we couldn't see before. Happy mother day to all mothers and those who are acting like one.

    ReplyDelete
  3. Ana kont m7taga l push l ma3nawy da GEDAN
    STUNNING ya MAGED

    ReplyDelete
  4. If you need your ex-girlfriend or ex-boyfriend to come crawling back to you on their knees (no matter why you broke up) you gotta watch this video
    right away...

    (VIDEO) Want your ex CRAWLING back to you...?

    ReplyDelete