Friday, September 9, 2011

توازن متطرف

 من الدعوات المعتادة في نقاشات كتير الدعوة للتوازن..
ولأن الفكرة اتطبقت كتير وشكلها حلو ساعات بتفقد معناها..يعني مافيش حد ممكن يقبل إنه يتقال عنه إنه متطرف في فكره..
عشان كده فكرة إني أكون"متوازن" ساعات بتبقى مغرية لناس كتير للدرجة اللي فيها ممكن يفقدوا شخصيتهم.. أو يخافوا يقولوا رأيهم.. أو يبطلوا يقولوا كلام واضح..
باخاف أضايق حد فباضطر أقول كلام عام..كلام ينفع كده أو كده..كلام فاتر..والمشكلة إن عشان أعمل كده بأبذل مجهود ضخم على الرغم إني مش مضطر لكده!

كلنا عارفين إن الميّة الفاترة مش أحسن من المية الساقعة أو السخنة..على الأقل لو ساقعة أو سخنة ليها استخدامات..الفاترة لا بتروي ولا بتنضّف..وساعات قلّتها أحسن :)
مقولة رائعة عجبتني لمارتن لوثر كينج الابن بتقول إن أكثر الأماكن سخونة في الجحيم هيكون محجوز للناس اللي فِضلوا على الحياد في الوقت اللي كان فيه صراع أو اختلاف أخلاقي..

لو لاحظنا هنلاقي إن الأنبياء ماجوش برسالة حيادية من غير ماتضايق حد..بالعكس..الرسالة في أغلب الأوقات كانت صادمة مغيرة فيها تبكيت ودعوة لتفكير عميق..
بص على حياتنا العادية.. ماينفعش الجرّاح يبقى حيادي...تخيل جراح قرر كده إنه يشيل نص الورم ..أهو منها نبقى عالجنا جزء..والجزء التاني موجود (عشان مانزعلش الورم!) :)
المهندس ماينفعش يبقى نص نص عشان مايضايقش حد..فمثلا يعمل التصميم بحيث يرضي العميل رغم إنه هندسيا غلط!

طبعا حلو إني أنا وانت نبقى بنخاف على مشاعر الآخرين..حلو إننا نقدّر الأفكار المختلفة..لكن كمان حلو إني أقدر أكوّن رأي واضح..رأي أحترمني فيه..جايز نختلف في طريقة التعبير عنه..لكن لو انت طول الوقت حيادي أو "وسطي" أو "مش عايز تزعل حد"..أوعى تتضايق لو الناس حست أنك مش واضح..
بلدك محتاجة رأيك بوضوح..عبر عن رأيك وتحمل النتايج...

وزي ما فيه ناس متطرفة في آرائها..فيه ناس كمان متطرفة في توازنها..متوازنة لمجرد التوازن..

فكر كويس..اسمع آراء كتير..اقرا كتير..وبعد كده كوّن رأيك..خاف على نفسك لو آراءك مش بتضايق حد..لو آراءك على طول "لطيفة"..لو آراءك على طول "عادية"..لأن غالبا فيه حاجة غلط!
بلاش التطرف في التوازن!

1 comment:

  1. لقيت مافيش كومنت هنا
    فقلت أقول ...

    LIKE :)

    كنت محتاجة دى فى الوقت دا

    ReplyDelete