Sunday, August 21, 2011

اطلع من الحلة

فكرة تراثية قديمة بتقول إنك لو جبت حلة فيها مية مغلية ورميت فيها ضفدعة..الضفدعة هتنط بسرعة وتخرج من الحلة دي..لكن لو جبت حلة وحطيت فيها مية عادية..وبعدين حطيتها على النار وحطيت فيها ضفدعة.. وبدأت تسخّن المية بشكل تدريجي بطيء جدا..الضفدعة هتفضل موجودة ومش هتحس بالتغير اللي حاصل في درجة الحرارة وهتفضل موجودة لغاية ما تتسلق تماماً!
بعض الأبحاث اتعملت وبتقول إن التجربة مش صحيحة وإن في الحالتين ممكن الضفدعة تنط..لكن بغض النظر عن الحقيقة العلمية اللي ورا الفكرة..إلا إن رمزية القصة واضحة جدا..
في حياتي وحياتك "حلل" كتير...وأقصد ب"حلل" سياقات أو أنماط أو نماذج أو أطر (جمع إطار) بنعيش فيها...النماذج دي تكاد تكون مستمرة وغير ملحوظة التغير...زي بالظبط الحلة التانية اللي فيها ممكن الضفدعة ماتحسش بتغير في درجة الحرارة بين دقيقة والتانية..لكن ده مايمنعش إن التغير مستمر وبطريقة هتؤدي لموت أو خسارة أو ندم قدام شوية..
الحلل دي موجود فيها أفراد..لكن كمان فيه جماعات وشعوب بحالها مش حاسة بالفساد..والفساد عمال يتأصل وترتفع درجة الحرارة كل شوية..لكن الارتفاع غير ملحوظ للدرجة إن لو مجموعة من الناس قامت بثورة أو طالبت بتغير أو نبهت وقالت: يا جماعة إحنا بنتسلق وبنتسرق ولو كملنا كده هتحصل مصيبة..تلاقي رد الفعل: مالنا؟ ماحنا كويسين أهو..آه درجة الحرارة عالية شوية..لكن عادي..ويبدأ الكلام عن الاستقرار وكل اللي احنا كلنا عارفينه...
الشعوب والمجموعات والأفراد دي بيلاقوا صعوبة كبيرة إنها ينطوا من الحلة..أصل الدنيا مش وحشة قوي..أصل إحنا أحسن من دول تانية...مقارنة بدول بيكون سهل جدا (نسبيا) إنهم ينطوا من الحلة الأولانية لما تحصل كارثة بيئية ضخمة أو مصيبة كبيرة أو حرب مثلا..
أنا وانت على المستوى الفردي موجودين في حلل...على مستوى الدراسة والشغل..مستوي الصداقة والعلاقات..مستوى العادات والأنشطة..
مش هستغرب مثلا لو أنا باشتغل في شغلانة مملة وأنا باكرهها إني بعد سنين ألاقي نفسي عجزت بدري وفقدت الكتير من الرغبة في الشغل وجالي إحباط..
مش هستغرب لو أنا عمري ما قريت كتابين تلاتة كاملين لو لقيت إن فايتني كتير في مجالات كتير..
مش هستغرب لو كل أصدقائي بدل مايشجعوني بيرجعوني لورا..إني بقيت سلبي ومحبَط ومحبِط
لو مش بمارس أي رياضة ولا بامشي ولا باكل أكل صحي..مش غريب أبدا إني أعاني من مشاكل صحية...ملحوظة على جنب كده..مش ملاحظ إن معظم أنظمة التخسيس بتحاول تقنع الناس بتغيير نمط (حلة) سلوكهم المتعلق بالأكل والرياضة؟
أنا محتاج كل فترة كشعب وبالأولى كفرد إني أقيم ال"حلل" اللي أنا فيها...إيه اللي فيها بيزقني ناحية حاجة كويسة؟ وإيه اللي شغال ومافيهوش مشكلة لكن يبدو إنه علي المدى البعيد بيسلقني ويسرقني...
الحق نفسك ونط دلوقتي قبل فوات الأوان...مش عاطفي قوي شكل الضفدعة المسلوقة! :)

5 comments:

  1. روعة ياما نفسى انط من كل حلل حياتى

    ReplyDelete
  2. :) :) جميلة قوي .. وملهمة

    ReplyDelete
  3. اقولك ليه. عشان الناس اللي بيخليها تنط من الحله مش هو حالها دلوقتي مقارنة بحالها في احسن وقت .. لا .. اللي بيخليها هو مدى التغير للاسوأ في المرة الواحده .. يعني عايز تخلي كيس السكر ب10 جنيه وهو ب2 جنيه؟ غليه كل شهر 50 قرش .. الناس مش حتتكلم عشان الخمسين قرش كل مره حيقولوا "وماله مش كتير يعني" .. اما لو غليته لعشره جنيه علي طول .. حيبقي افترى وظلم .. هو هو المقدار .. بس طريقة التفكير عايزة الحرق

    ReplyDelete
  4. يلا الحق نفسك واطلع من الحله احسن هتتسلق
    وياريت لو لقيت حد في الحله ومش عارف يطلع خد بايديه وشده لبره الحله قبل ما يتسلق

    ReplyDelete