Sunday, November 15, 2015

هو اللي كسب

عجيب أمرنا كبشر في نظرتنا لحكاية الخير والشر و"الصراع" بينهم! أقصى أحلامنا وتخيلاتنا عن انتصار الخير (زي ما بيحصل كده في الأفلام) إن القاتل يتمسك وإن الحرامي يتسجن وإن النصاب يتنصب عليه... مصيبة لو افتكرنا إن انتصار الخير هو بإعدام الأشرار! أعتقد إن إعدام الأشرار هو صورة من انتصار الشر، لأن فيه حتى لو الشرير أو النصاب أو الحرامي أو القاتل اتعاقب فهو بيتعاقب بأسلوب الشر، بطريقة الشر، بالكتالوج بتاع الشر برضه!

بيحصل إيه لما جريمة إرهابية بتحصل؟ أغلبنا بيشوف في ده شر وغلط وحرام.. بنعمل إيه تجاه الشر ده؟ أنا هنا مش بأتكلم على مستوى الدول وردود الأفعال الرسمية، لكن إحنا كأفراد جوانا رغبة إننا ننتصر على الشر ده، عايزين نغلب الشر ده، بنعمل إيه؟ بعد ما بنشجب وكده.. غالبًا بنكمل في دعم الشر.. يا إما بنكره المسلمين (لو اللي أعلنوا عن مسئوليتهم بيقولوا إنهم مسلمين) يا إما بنشوف في اللي بيكره المسلمين إنه عنصري (فبنكرهه أو بنحتقره) يا إما بنتريق على اللي بيغير صورة البروفايل لعلم دولة تانية، يا إما بنشوف إن اللي بيتريق ده ساذج وسطحي، يا إما بنقول إشمعنى ما حطش علم دولة أقرب لينا.. وممكن فينا ناس تشمت في اللي حصل، وممكن ناس تبص بنظرة دونية على اللي بيشمت.. إلى آخره..

لستة طويلة رائعة! لستة طويلة متكاملة من جوانب مختلفة، لكنها كلها بتصب في ناحية الشر.. بدرجات.. سواء كُره أو احتقار أو شماتة.. أو إشمعنى.. أو على أحسن الفروض رغبة في الانتقام، واستعداد لقتل كل قاتل..

موضوعي مش الردود الرسمية للدول والمفروض يعملوا إيه ومايعملوش إيه.. لكن اللي بأخاف منه إنه الشر يكون "منتصر" للدرجة اللي فيها عشان "أحاربه" أنا بأستخدم "أدواته".. فبأكره وأتريق وأسعى للانتقام وأتشفى وأدعي على القاتل والظالم والنصاب.. كما لو إني بأحاول "أولع في النار" عشان أقضي عليها!

أكبر انتصار للشر هو قساوة القلب.. قساوة القلب اللي فيها أفرح لما "أشفي غليلي" بإني أشوف القاتل بيتعذب ويتقتل..

يمكن أغلبنا مش صناع قرار واحتمال ضعيف إننا نكون كأفراد في مواقف بتحتم علينا نعلن حالة حرب أو نحكم على حد قانونًا، لكن في حياتي اليومية أخاف إن الشر يكون هو الزعيم.. هو اللي بيملي شروطه.. حتى لو بأوجه الشر ده للأشرار.. قلبي يتقسى فأكره اللي يغير بروفايله وأحتقر اللي بيتبع معتقد معين وأشمت في ناس ما ساعدوناش قبل كده.. والظريف مع ده كله إني أفضل فاكر إني في معسكر الخير!

الخير يكسب لما شروط الخير هي اللي تسود.. لما في بيتي ومع أصحابي واللي بأتعامل معاهم يكون الأساس هو الخير والجمال والحب.. بدل ما يكون مع كل انتصار وهمي للخير (زي بتاع الأفلام كده) يكون برضه الشر هو اللي كسب!

1 comment:

  1. eToro صفقات التداول المفتوحة في 227,585,248

    تداول من أي مكان وقتك ثمين. تداول من خلال الكمبيوتر أو الجوال أو الكمبيوتر اللوحي

    ReplyDelete