Saturday, January 17, 2015

إشمعنى

ليه اتضامنت مع فُلان؟ طب إشمعنى كتبت عن القضية دي بالذات؟ ليه الصحفي ده مهتم بالبلد دي ومش بالبلد التانية؟ وغيرها كتير من الأسئلة اللي ساعات بنسألها بحُسن نيَّة وساعات بنسألها عشان نشاور على عدم حياديّة حد معيَّن أو على ’’النوايا الخبيثة‘‘ في التعاطف مع فئات بعينها.

الموضوع ممكن يكون زاد في السنين الأخيرة، أو ممكن يكون الاهتمام والإشارة ليه هما اللي زادوا، لكن على أي حال محتاجين نراجع الأزمة بتاعة "إشمعنى" دي لأنَّها أزمة سخيفة ومالهاش أي احتياج بصراحة..

إنت ممكن تكون بتحب الحيوانات الأليفة وما تستحملش حد يأذيها وعشان كده تكون بتعمل حملة لمنع الإساءة للحيوانات.. هل ده معناه إن البني آدمين بالنسبالك مش مهمين؟ وهل لازم تقدِّم ما يُثبت إنك كمان بتؤيد عدم الإساءة للبني آدمين؟ وهل طبيعي إننا نهاجمك ونتريق عليك ونقولك "مش لما نشوف الناس الأول نبقى نشوف الحيوانات بعد كده"؟

أسباب دعمنا وتأييدنا للناس والقضايا أسباب مختلفة، ومش كل الأسباب دي مبنيَّة على "أولويَّة قياسيَّة"، يعني ترتيب أهمية القضية اللي بأدعمها مش شرط يكون أعلى من قضيتك، فممكن أركز كل مجهودي في التوعية لفايدة أكل معين أو رياضة معينة حتى لو ده بان ليك إنه "رفاهية" و"حاجة ثانوية"

التعقيد والتنوّع اللي بيميزوا العصر اللي بنعيشه هم اللي بيسمحوا بقضايا ومشكلات كتير تكون بتتطرح من وجهات نظر مختلفة ونلاقي ناس بتكرَّس كل طاقتها في قضية مهمة بالنسبالهم حتى لو ثانوية لناس تانية.

مش مطلوب مني (ولا حتى عمليا ينفع) إني أتعاطف مع كل القضايا في كل وقت في كل حتة في العالم، هاييجي وقت هاكون متعاطف ومتحمس مع حملات شايفها مهمة وحد غيري شايفها أقل أهمية.. طالما المناقشة هنا مش "ندِّي الأولوية لمين" يبقى مش مفروض يكون فيه مشكلة.. اعمل إنت تغطية للي حاصل في نيجيريا وغيرك يعمل تغطية للي حاصل في فرنسا وغيرك بيعمل حملة للقضاء على الأمية وغيرك عامل مبادرة للرفق بالحيوان.. مش شرط كلنا نعمل كل حاجة، ومش شرط كلنا نعمل "أهم" حاجة والحاجة اللي تبان "ليها أولوية"


آه لما الموضوع يتعلق بالحكومات وبوظايف المسئولين ينفع المحاسبة تكون بفكرة الأولوية وإيه المُلحّ في الوقت الحالي، ووقتها تقدر تلوم التليفزيون الرسمي على عدم تغطية موضوع معين في حين إنه غطّى موضوع تاني أهميته أقل، لكن على مستوى الأفراد والكُتاب والبرامج والمناقشات فينفع إني أتحمس لموضوع معين حتى لو كان تافه من وجهة نظرك.. طالما المناقشة مش عن "إيه أكتر المواضيع الملحة حاليا"..

ماتحسّش بالذنب لو الموضوع اللي شاغلك ومهتم بيه ومديله وقتك موضوع مش في أولوية المواضيع اللي أغلب الناس ممكن يتحمسولها.. مش شرط كلنا نكرس وقتنا وطاقتنا عشان نقلل من وفيات الطرق أو عشان نوفر أكل للفقرا أو عشان نمحي الأمية.. ممكن فينا ناس يتحمسوا عشان ناس أكتر تتعلم مزيكا، أو عشان نحافظ على فنون يدوية، أو عشان نحمي الكلاب الضالة.. وممكن ناس تتحمس لحملات لتشجيع الكتابة عند الأطفال أو لمنع ختان البنات أو لتشجيع الناس على الجري.. كله مهم وكله ضروري.. وطالما اللي بأعمله مقبول موضوعًا يبقى بلاش حكاية إشمعنى اهتميت بالموضوع ده وما اهتميتش بده.

1 comment:

  1. Very good, important post.Needed,needed,needed.
    "If it is important to you,you will find a way.
    If not,you'll find an excuse."
    Thanks ya Maged.N

    ReplyDelete