Friday, August 8, 2014

قطر الحياة

من يومين كان فيه خبر من أستراليا عن راجل رجله اتحشرت وهو بيركب القطر بين القطر والرصيف. الراجل ماقدرش يخرّج رجله فلما الناس لاحظت كده، قالوا لسوّاق القطر عشان مايتحركش، وبدأ الركاب كلهم يتحركوا جوة القطر بحيث يكون كل التُقل بتاعهم على الناحية التانية. ماكانش فيه فايدة من الموضوع ده، فراح الناس على الرصيف فضلوا يزُقّوا جسم القطر بعيد عن الراجل لحد ما خرّج رجله.
 
صورة مثالية نموذجية لشيء واحد. لأ مش النظام، ولا التعاون، ولا الذكاء. صورة إن دلت على شيء فهي بتدل على الفطرة الطبيعية البشرية الغريزية في الإنسان إنه يحب الحياة. يحب الحياة كلها. حياته هو وحياة البشر التانيين. فطرة الإنسان العادي المتوسط إنه يتمنى خير وسعادة وصحة الناس التانية.
 
موضوع القطر ده محتاج دراسة فعلاً..  كتير مننا بقى بيؤمن خصوصاً في الأوقات الأخيرة إن الخير والجمال والحق والحب مش هم الطبيعي. الغريزي والتلقائي هو العنف، أو على الأقل المصلحة الشخصية. للدرجة اللي فيها بنعرف نلاقي أسباب أنانية في أفعال الخير. اللي بيتمنى الخير لحد بيحبه بيلاقي شبع ورضا معين، والأب والأم اللي بيضحّوا بيشوفوا مقابل وبيلاقوا سعادة في فرحة عيالهم، لكن ناس في محطة قطر؟ إيه نوع الرضا أو الشبع الأناني اللي ممكن يكونوا حسّوا بيه لما أنقذوا الراجل؟ مين من الناس دي روّح بيتهم وقال لمراته "ده لولايا الراجل ده كان يفضل محشور بين القطر والرصيف"؟ مين من الناس دي اللي كانوا بالميّات اتحرك عشان يساعد الراجل ده علشان يعرفه من قبل كده؟ أو عشان جاره؟ أو عشان مسلم أو مسيحي أو ملحد أو مهندس زيّه؟ مين حتى اتحرك عشان يساعد عشان "عيب  حد في منطقتنا يكون في زنقة ومانساعدوش! الناس ياكلوا وشّنا!"؟
 
الحاجة الوحيدة اللي جمعت الناس دي هي الإنسانية. مافكّروش! إحنا مخلوقين بحاجة تلقائية جوانا بتلاقي في الخير حاجة طبيعية. وعلى غير اقتناع بعضنا إن مافيش خير مصفّي كده من غير غرض! أو إن الخير حتى لو باين إنه صافي لكن ممكن يكون بمبدأ "قدّم السبت"، إلا إن مئات الناس في محطة قطر قرروا كل واحد بشكل فردي وهو مش مضطر إنهم يعملوا حاجة يساعدوا بيها واحد مايعرفوهوش .ده دليل على بذرة خير وحياة موجودة جوانا كلنا، 

مهما حاولنا نطمرها ومهما ظهرت فينا قسوة، ومهما كان حوالينا قتل، فطرتنا حب وخير وحياة..


5 comments:

  1. الله يا ماجد :)) في وقتها فعلا

    ReplyDelete
  2. رائع يا ماجد٠٠ "٠٠و هو مش مضطر٠٠" ٠٠ "٠٠٠فطرتنا حب وخير وحياة٠٠" شكرا
    N

    ReplyDelete
  3. اكيد جوانا خير فطرى , و بوست جميل كالعادة و متحرمناش من البوستس دى يا دكتور

    عزه عارف

    ReplyDelete