Wednesday, January 8, 2014

شحنة حياة

 الكام يوم اللي فاتوا اتعرّضت لكمية عظيمة من التشجيع من أصحابي وناس قريبة مني.. واكتشف قد إيه احتياجي للتشجيع ممكن يُسدد ببساطة وبعُمق لما حد يعبّر عن أجزاء إيجابية فيّ أو في اللي بأعمله..

ولما قعدت أفكر في إيه اللي بيخلّي تشجيع يفرق عن تشجيع لاحظت كذا حاجة.. لاحظت إني بأحتاج إن أصحابي يشجعوني على حاجة أنا فخور بيها.. مش مجرد حاجة كويسة موجودة فيّ أو بأعرف أعملها.. مش متهيألي إن هايفرق معاك لو أصحابك بيقولولك قد إيه إنت بتسوق كويس أو بتعرف تشتري فاكهة كويس أو أحسن واحد يعمل شاي لو الحاجات دي بالنسبالك مش بتمثّل قيمة.. الحكاية مش مجرد كلام كويس وخلاص يتقال.. عشان كده بأحس بانبساط خاص لما حد يعلّق إيجابيا على مزيكا عملتها أو بأحبها أو على شغلي أو حاجات بأكتبها..


اكتشفت كمان إن كل ما التشجيع يكون فيه تفاصيل كل ما بيكون أسهل استقباله.. التشجيع العام الهُلامي الفضائي من عينة "إنتي شاطرة قوي في شغل البيت" أو "إنت ممثل هايل" غالبا بيُستقبل إنه كلام كويس وخلاص أو جمايل (أو ساعات رد جمايل) على اعتبار إن "ده معاد إني أقول حاجة كويسة".. كل ما التشجيع كان بيتكلم عن موقف معين أو مقالة محددة أو حدث بالتحديد كل ما اللي بيستقبل التشجيع بيصدقه ويتبسط..

كل كمان ما التشجيع يبقى "سادة" من غير إضافات من عينة "آه لو بس تعمل كذا" أو "بس لو تغيّر الحاجة الفلانية" كل ما بأحس إن التشجيع بيتقال بنفس غرضه: التشجيع.. مش مجرد مقدّمة لحاجة صعبة أو وحشة أو سلبية..

التشجيع اللي بيقارنني بحد تاني أو حاجة تانية تشجيع غريب ومش حلو ومش بأبقى عايز أقبله.. لو أنا في حاجة معينة أحسن من حد إذن لما ييجي وقت أكون أوحش منه هاتقل قيمتي.. أحب إن التشجيع مايكونش بيتقاس بمسطرة على حد تاني..

التحدي الشخصي بالنسبالي هو إنه ساعات بأحس بصعوبة إني أشجع حد شاطر قوي في حاجة معينة لأني بأبقى متأكد "إنه أكيد عارف" و"مش محتاج حد يقوله إنت كويس".. لكن اكتشفت إني بأحب إن الناس تقولي إني كويس حتى لو مفترض إني عارف.. واكتشفت كمان إن مافيش أوقات معينة مناسبة وأوقات تانية مش مناسبة! عُمري ما هأقولك ماتقولّيش كلام كويس دلوقتي "أنا مش فاضي" أو "أنا مش في حالة مزاجية كويسة" بل بالعكس..

كلنا عندنا مخزون من التشجيع من كلام كويس اتقال صراحةً أو مواقف الناس علقت عليها بإيجابية.. لكن المخزون ده بيحصل إنه بيفضى.. بنحتاج نعيد شحن.. بنحتاج جرعة جديدة من إيجابية وكلام كويس مادام كلام حقيقي مش مجاملة..

مبسوط إن الكام يوم اللي فاتوا أصحابي شجعوني وإدوني من جديد شحنة حياة

4 comments:

  1. رائع وحقيقي ٠٠حلو انك اخدت "شحنة حياة"٠محتاجين فعلا للتشجيع٠٠٠بوست جميل وبسيط وله تأثير٠٠٠شكرا ماجد٠٠٠ن

    ReplyDelete
  2. حلوة أوي المقالة وأحب أضيف عليها إن يا ريت التشجيع يكون مش تقليدي ومش كلمتين بيتقالو لكل الناس ولازم يكون فيه سبب مناسب للتشجيع علشان أي بني أدم يحس إنه حقيقي... أعتقد إن دي مش إضافة علشان إنت لخصت الكلام :D

    ReplyDelete
  3. لازم التشجيع يكون من المدرجات يا ماجد

    ReplyDelete
  4. االتعليقات الإيجابية فعلا ليها مفعول االسحر وكمان التشجيع الموجه بيأثر علي الأداء العام بشكل مختلف
    يا ريت نقدر نساعد ونوجه بعض
    S. El Behairy

    ReplyDelete