Saturday, November 24, 2012

من أنتم؟


سؤال "من أنتم؟" بقى من الأسئلة الكوميدية المقترنة بديكتاتورية وعدم منطقية وجعجعة على الفاضي.. نكت كتير وفيديوهات وتعليقات وحكايات اتعملت على حكاية "من أنتم؟" دي.. وطبعا لتشابه بعض الظروف الحالية في بلدنا بنفس ظروف من أنتم ..رجع السؤال بكل قوة.. وعلى الرغم من إن الخطابات والشعارات والزعيق كان فيها برضه حاجات كوميدية إلا إن السؤال ده يظل "المفضل"..

السؤال فضائي ومش في مكانه وعفوي وكل حاجة.. لكن على الرغم من إن السؤال يبدو ساذج (أو المفروض إنه يبدو ساذج بسبب الظروف اللي اتقال فيها) إلا إن لو بصينا نظرة أعمق شوية للسؤال نلاقيه سؤال عميق قوي.. بجد..

سهل جدا إنك تسأل حد "إنت مع مين؟" يقولك "أنا مع الثوار طبعا" أو "أنا مع شرع الله طبعا" أو "أنا مع رئيس منتخب طبعا" أو "أنا مع الحق" أو ممكن حتى يرد بإنه مع فكرة معينة زي عزل قاضي أو رئيس أو طبيب أو مدير أو نائب عام فاسد..

وأسهل جدا إنك تسأل حد "طب إنت ضد مين؟".. هايقولك "أنا ضد اللي خان" أو "عمري ما أحط إيدي في إيد فلول" أو "عمري ما أتحالف مع نظام قديم" (قال يعني حُوش النظام الجديد اللي بيدلدق في كل حتة) وغيره من "أعداء" سهل جدا نميزهم ونقول يستحيل نبقى معاهم..

لكن ييجي السؤال الكوميدي اللي يكاد يبكّي.. "إنت مين؟".. لما تحب تعرّف نفسك في جملة واحدة تقول إيه؟..

حد من أصحابي حاول يسهّل السؤال ده بأقصى طريقة وإدّى الناس مجموعة من "الانتماءات" وقالهم يرتبوها.. حاجات زي "مصري" و"عربي" و"أفريقي" و"مسلم - مسيحي" و"أهلاوي - زملكاوي".. وطبعا كمية الإجابات المختلفة لو دلت على حاجة فهي بتدل إن السؤال صعب جدا.. صعب إني أقول أنا مين قبل مين..

في التدريبات للمديرين ورجال الأعمال وغيرهم فيه حاجة اسمها "خطبة الأسانسير" أو Elevator Speech وهي عبارة عن الكام جملة اللي بتعرف بيهم نفسك لما يبقى بس قدامك يمكن أقل من دقيقة وإنت في الأسانسير مع عميل جديد أو حد ممكن تعمل معاه شغل في المستقبل.. ماعندكش ساعة ونص تقول فيهم للناس إنت مين وإيه المشاريع اللي عملتها.. ماعندكش حتى نص ساعة تقولهم بصوا على LinkedIn بروفايل بتاعي عشان تعرفوا أنا عملت إيه..ماعندكش ساعتين تقعد تخطب فيهم قدام أهلك وعشيرتك وتحكي وتعيد وتزيد وتألف كلام جديد.. كل اللي عندك جملة أو اتنين تقول فيها إنت مين..

صعب قوي.. سؤال مش سهل.. ولازال السؤال عن هويتي وهويتك سؤال محير..

ماحدش عايز يتقال عليه فلول ولا نخبة ولا بلطجي ولا إخوان ولا نظام قديم ولا أقباط مهجر ولا برجوازي ولا ثائر مثالي ولا شباب مغيب ولا أولاد مغرر بيهم.. لكن مش كتير مننا قادرين في جملة أو اتنين نقول إحنا مين ونفسنا في إيه للبلد ولو كل حاجة متاحة بنحلم بإيه...

كل اللي أقدر أعمله دلوقت إني أراجع نفسي وانتماءاتي وأحلامي.. أنا مين؟ إيه اللي بيميّزني؟ إيه الحاجة اللي باعتبرها أغلى حاجة في شخصيتي؟

الراجل غلط كتير في الخطب اللي كانت بالساعات وحكاية الجرذان وبيت بيت زنجة زنجة وارقصوا وافرحوا وكل الحاجات دي.. لكن كان معاه حق في سؤال "من أنتم؟"

3 comments:

  1. سؤال لو اترد عليه بالكلام هيبقى فيه نسبة خطأ عاليه لان كل انسان فى الحقيقة بينه وبين نفسه حافظ نفسه كويس اوى عارف هو فيه ايه حلو وعارف عيوبه ونقط ضعفه وغالبا اما هيحاول يتجمل فيتقال عليه مغرور او هيبين ضعفاته فيتقال عليه عنده صغر نفس . وفى الاخر الغلطة مش غلطته هى غلطة اللى سأل السؤال لانه مفروض ميتسألش اصلا المفروض تجاوب عليه التجربةو الايام

    ReplyDelete
  2. Powerful question... may be people start to identify themselves clearly.. and work towards it.
    Thanks Maged

    ReplyDelete
  3. It is a hard question indeed.Will take my time to find out the answer.
    Thanks ya Maged for this good post.
    N

    ReplyDelete