Tuesday, September 4, 2012

عيّنة ميّة

المفروض خلال كام يوم أروح أعمل تحليل لعينة من المية عشان يشوفوا نسبة الأمونيا فيها, لأن لو النسبة عالية يبقى فيه خطورة.. لأ.. مش ميّة الشرب.. بأتكلم على عينة من مية حوض السمك اللي جالي هدية من أسبوعين..

الفكرة كانت فكرة أختي اللي كانت عايزة تجيبلي سمك هدية.. روحنا المحل وطبعا عشان نشتري سمك لازم يتأكدوا إن السمك اللي هايبيعوهلنا ها يتمتع بعناية ورعاية سليمة!..

وعشان كده كانت الأسئلة كالتالي.. عندك حوض سمك فيه فلتر؟ <لأ.. أنا عايز أشتري الحوض المدوّر الصغير ده>.. لأ النوع ده بطلنا نبيعه.. لازم الحوض اللي يكون عندك يكون فيه فلتر وإلا مانقدرش نبيعلك السمك.. <طيب ماشي.. هشتري من عندكوا حوض وفلتر>.. ماشي.. تجيلنا بعد 3 أيام عشان تشتري السمك.. <3 أيام؟ لأ أنا عايز أشتري السمك النهاردة>.. لأ ماينفعش لأن الحوض لازم تملاه مية الأول وبعدين تعالج المية بمادة تقلل الكلور اللي في مية الحنفية.. ولازم الحوض يبقى فيه زرع أو ألعاب أو كده عشان السمك ما "يتوترش" من الفراغ.. !

حصل.. عملت كل ده.. وشغلت الفلتر على حوض سمك فاضي (كنت مستعبط نفسي قوي وأنا داخل من الشغل بأبص على الحوض عشان أطمن على السمك اللي لسة ماجبتوش) !..

رحنا نجيب السمك أخيرا..سألوني على حجم الحوض وحددولي 5 أنواع سمك بس ممكن أشتري منهم.. ومش كلهم ينفع يعيشوا مع بعض.. اخترت نوع اسمه Paradise Fish ..هيبيعولي سمكتين بس في الأول لحد مانشوف الدنيا ماشية إزاي في الحوض والفلتر وكده.. وبعد أسبوع ينفع أروح أعملل "تحليل" لعينة من المية يتأكدوا منها إن نسب كل حاجة كويسة, وممكن وقتها أشتري سمكة كمان..

على قد ما الموضوع يبان سخيف وتافه إلا إن التفكير في قد إيه قيمة السمكة دي غالية حتى لو تمنها مايجيش 5 جنية إسترليني! الصحة "النفسية" للسمكة مهمة.. الأكل لازم يبقى بمعدل معين ومايتسابش بواقي منه في الحوض لو ما أكلوهوش..

على إيه كل ده؟ على حتة سمكة؟ طبعا.. الموضوع مش فكرة حتة سمكة على قد ماهو تطبيق للعلم.. العلم اللي بيتوصل لمعلومة أو اكتشاف أو اختراع, بيتم استخدامه عمليا بأسرع ما يمكن.. في كل حتة حواليك في دول كتير هتلاقي إن الاكتشافات الحديثة موجودة من أول الراديو اللي ينفع يشتغل لوحده مع المنبة.. مرورا بحوض السمك..

مش ناقصنا علم.. ومش لسة في عهد ماعندناش فيه تواصل مع باقي العالم عشان نعرف أحدث الاختراعات والاكتشافات.. لكن هل إحنا عايزين؟ هل عايزين نوفّر مية أنضف للشرب وطاقة أرخص وأنضف عن طريق الشمس اللي العالم كله بيحسدنا عليها؟ هل عايزين نبدأ مشاريع واضحة وحقيقية لتدوير المواد؟ ولّا الأسهل إن مانعملش حاجة؟

تطبيق العلم مش دايما مكلف.. المكلف هو وجع الدماغ في التفكير عشان نطبقه ولّا لأ..

وسواء الموضوع هو كهربا بتقطع أو مية شرب مش نضيفة أو حوض سمك, فالفكرة واحدة.. العلم موجود والتجارب اتعملت والمعلومات متاحة للكل.. بس اللي ينوي..

3 comments:

  1. Nice post.True,"Bass elly yenwy ..."
    N

    ReplyDelete
  2. طب اللى ينوى ، ويتطوع أنه يشتغل من غير مقابل .. ويلاقى حد جاى يدلق حبر فى المية لمجرد أنه مش عايزه ينجح ، ولأنه ليه مصالح فى الفساد ؟

    :(

    ReplyDelete
  3. الغريب فى الموضوع إنك تلاقى فى ناس متخصصة حددت المشاكل وعرفت خطوات حلولها وآليات تنفيذ الحلول وكمان التكاليف اللازمة ولإزاى ممكن تتدبر وهتسترد على فترة زمنية قد إيه
    ....
    ....
    وبعد كل دا تلاقى المسئولين وبكل بساطة
    Turning blind eyes to ....

    اللى بيشتغل فى البحث وراء المشاكل اللى من النوع دا وبيتعب لغاية ما يطبق الحلول العالمية على مشاكلنا الداخلية ويحاول يظبط بحيث أن الحلول تبقى مناسبة لظروفنا وبعدين تلاقى مجرد جرة قلم على ورقة أو موافقة ولو حتى على نموذج استرشادى صعبة............ ياااااااااااااااااااا
    أحساس صعب قوى إنك تبقى عارف، وقادر وممكن ، وينفع، ومع كل دا واقف مكانك
    متخيل الإحساس

    S

    ReplyDelete