Monday, August 20, 2012

أهل العيب

نادرا ما بكتب وأنا مستَفَز.. لكن بصراحة شايف بعض السخافة في المناقشات الحالية عن موضوع التحرش بالسيدات في مجتمعنا.. والسخافة اللي شايفها من وجهة نظري يا إما بسبب اللي بيستهون بالموضوع ويقلل من قيمته أو بسبب اللي بيقترح حلول أنا الحقيقة شايف بعضها ساذج أو فضائي شويتين.. وطبعا بقول "بعض" لأن فيه آراء موجودة ذات قيمة لكن وسط الهزار والمبالغة والاستظراف الآراء دي بتدوب..

باختصار أي تعاملات من الممكن إنها تضر الغير هي تعاملات خاضعة للقانون مش للأخلاق.. وباختصار برضه السبب هو إن الأخلاق هي حاجات نسبية بتختلف من بيت للتاني وماقدرش أنظم علاقة حضرتك بيّ كمواطنين في نفس البلد على أمل إن يكون عندك نفس المقاييس اللي اتربيت عليها..

المقولة اللي بتقول "إذا جه العيب من أهل العيب مايبقاش عيب" وإن كانت بتستخدم للتهكم وإهانة شخص إلا إنها حرفيا بترسخ (حلوة بترسخ دي) فكرة إن العيب والحلو والوحش والكويس واللي مايصحش كلها حاجات نسبية بتتشاف من عيلة للتانية بمنظور مختلف..

في أسرتنا مثلا أفتكر إن أبويا كان دايما يأكد على فكرة "احترام الكتاب" وكان يقصد أي كتاب.. أي حاجة مكتوبة بين جلدتين تحترم.. عشان كده فكرة إن حد "يحدف" كتاب لحد أو "يسند" حاجة على كتاب أو "يرمي" كتاب وهو متنرفز كانت أفكار أقرب للخيال من إنها تحصل في بيتنا.. ياترى هل أقدر أعمم ده؟ لأ طبعا.. لأن التصرف ده من عدمه مش بيمس مواطن تاني..

اللي مستفز إن فيه حملات وصفحات على فيسبوك ودعوات على تويتر بالتصدي للتحرش.. وأنا هنا مش بقول إن المشكلة في الحملات دي إنها موجهة لناس مش موجودة على المواقع الاجتماعية دي (لأ.. لأنهم موجودين) لكن مش دي النقطة.. النقطة هي فكرة :اعمل حملة وماتجيبش نتيجة وحملة كمان وماتجيبش نتيجة واشتم شوية في الشعب وبعدين شجع البنات يمسكوا سلاح.. وبعدين استظرف شوية وقول إن لبس البنات هو السبب وبعدين ارجع اتناقش مناقشات سنة 30 وفكرة إن التحرش بيحصل بمنتقبات وأطفال وسيدات لابسين عادي.. وبعد كده اقترح اقتراحات بتسهيلات الجواز أو بتقنين العمل بالدعارة زي بعض الدول.. حاول كمان تسمي الحملات تسميات جذابة زي مثلا "إلهي تتطّس في نظرك يا بعيد" أو "خليك جدع كده أمال ودافع عنها" أو "جاك قطع إيدك ياللي تتشك في عينيك" أو "ياللا بينا نجمّع أربعتاشر متحرش قبل آخر الشهر" وهكذا من المسميات اللي من وجهة نظري مش بتعمل حاجة غير إنها بتطلع طاقة وغيظ وقت كتابتها وتصميم اللوجو ودعوة الناس عشان تنضم على الجروب!

جدعنة الشباب وقوة البنات وتدريباتهم على الدفاع على النفس وفكرة "كأنها أختشك يا كابتشن" مش هي اللي هتمنع التحرش..

عمرك شفت مجتمع بينهي "القتل" أو "السرقة" عن طريق "الحملات"؟ وتطلع بقى جروبس "القتل عيب.. بلاش" أو "لو سرقت النهاردة بكرة هتتسرق".. أعتقد إن دي كوميديا سخيفة وقديمة ومستهلكة..

في دولة يسودها القانون – طبعا!- ماينفعش أخاطب "ضمير" و"أخلاق" المواطن في حاجة بتعرض غيره للإساءة أو الخطر أو الضرر..

"عيب" و"مايصحش" و"خليك راجل" و"لو أختك" هو اللي بجد "عيب" سنة 2012..

11 comments:

  1. طب و ليه بتفترض اننا في دولة قانون ؟
    طالما اننا مش في دولة قانون يبقي سيب الناس تدور علي بدائل للقانون
    ليه احنا مش في دولة قانون؟
    عشان كل الفيديوهات المتصوره في جميع انحاء الجمهوريه , بالصدفه, مفيش ولا واحد من المتحرشين اتقبض عليه با بالعكس كان بيقضي وقت جميل و براحته خالص
    يبقي لحد ما ترجع دولة القانون سيب الناس تدور علي حلول تانيه

    ReplyDelete
  2. للأسف يا ماجد إحنا وصلنا لنقطة إن ما فيش قانون ومفيش شرطة وبنقلب للأناركية فعلا. ولغاية ما نعيد القانون و و و إلخ لازم حل سريع. لازم الحلول المتوازية قصيرة وطويلة المدى.
    إحنا تحت تأثير الجوكر

    ReplyDelete
  3. مع احترامي لكل الأفكار والحملات ووجهات النظر المختلفة ممكن يكون التحرش زي ما بتقول جريمة والرادع هو القانون لكن لاحظت ان تصرفات معظم الناس في الوقت الحالي ماشية في اتجاه الهمجية والصوت العالي و عدم ضبط النفس ده كان سبب ان كل اللي كان خائف اتجرا وخلاص ما بقاش في ضوابط ولا روابط. لسه مش قادرة اقتنع ان القانون وحده الحل. لسه اعتقد ان الناموس الداخلي (ناموس الطبيعة البشرية) مازال ليه دور في مسالة الصح والخطأ (بعيد عن فكرة الأخلاق والتربية او التدين من عدمه)، اللي يرضي الخالق واللي مايرضيهوش ، العفة والاستباحة!

    ReplyDelete
  4. في ترحب بالظاهرة و
    ازاي اصلاً مافيش حل أمني او حتي قانوني

    ReplyDelete
  5. Brilliant post.I totally agree.
    Elqanoon ,Elqanoon ,Elqanoon .
    N

    ReplyDelete
  6. sa7 awii elkalam elly bt2ollo lazm yakon rad fa3l mn elqanon wa nas ttab be kda wa zyada fl wa3y el3am shoya !!

    ReplyDelete
  7. انا حاسة ان دي حملة مفتعلة
    وحتت ان البنات تشيل سلاح
    او نعمل صفحات ومواضيع
    كل ده حساه مفتعل
    والمطلوب تخويف البنات والستات
    ونرجع لعصر الحريم

    ReplyDelete
  8. القانون ثم القانون بس من قبلهم الخطاب الديني الكريه اللي بيبيح النساء المتبرجات او بيبيح الأنثي عامة كأنها شيئ مادي يمتلك

    ReplyDelete
  9. الحقيقة اشاركك الرأى فى مسالة الاستفزاز بتاع الحملات دى، بتفكرني باعلانات البلهارسيا بتاعة التسعينات

    ReplyDelete
  10. سح جدااااا

    ReplyDelete