Saturday, April 7, 2012

العقل زينة

بيعجبني قوي افتخارنا بأجدادنا المصريين القدماء في كل اللي عملوه.. طبعا وقتهم ماكانش اسمهم "قدماء"!.. لكن ما علينا..

كل ما يحصل اكتشاف جديد أو ابتكار أو اختراع تلاقينا بنقول إن المصريين القدماء هم أول ناس فكروا في الحكاية دي.. بدءاً من المجرّات والأسلحة والطب مرورا بالمايكروويف والكيكة الإسفنجية واستخدام البوسترات في الدعايا الإنتخابية (صور "رع بوس ما نيع" في كل مكان وعلى المركبات الحربية في منف وطيبة وكل حتة... عملوا كل حاجة!

من ضمن الحاجات اللي استوقفتني (حلوة الكلمة دي..ممكن أستخدمها تاني!) كانت فكرة التحنيط والتفاصيل الدقيقة بتاعتها.. المومياوات الأولى غالبا كانت مكتشفة بالصدفة (مكتشفة للمصريين القدماء نفسهم بالصدفة) لأن الرمل الناشف والهوا ساعدوا في احتفاظ جثث كتير بشكلها بعد دفنها في حُفر مش عميقة قوي في الرملة.. وفي وقت الأسرة الرابعة والخامسة حوالي سنة 2600 قبل الميلاد بدأوا المصريين يحنّطوا عن قصد..

عملية التحنيط كانت بتاخد 70 يوم وكانت بتبدأ بتفضية الجسم من أي أجزاء داخلية ممكن تتحلل.. اللي لفت نظري هو إن العضو الوحيد اللي كانوا بيسيبوه جوة الجسم كان "القلب"..

كانوا بيشيلوا المخ.. عن طريق أداة على شكل خُطاف بتدخل من المناخير وبيتفضّى المخ بالطريقة دي.. وساعات بيترمي.. باقي الأعضاء زي الكبد والرئتين والأمعاء كانوا بيحتفظوا بيهم في أوعية مخصوصة اسمها canopic jars
 
المخ؟؟ ترموه؟ المخ؟

مع رمزية التشبيه لكن غالبا الحاجة الوحيدة اللي عرفناها من أسرار التحنيط هي دي! القلب نخليه.. لكن المخ مش مهم.. أصل هنعمل إيه بيه يعني؟ مالوش لازمة..

مش بتتغاظ لما حد يقوللك: "بُص.. حتى لو طلع كداب أنا وراه برضه".. أو"أنا عارفة إنه حرامي بس أعمل إيه! باحبه!".. أو "ماليش دعوة لو كلامي مش منطقي وماتناقشنيش.. هو ده إيماني"..

مش بيغيظني إن حد يبقى مش عارف.. أو مش واصلاه المعلومة كاملة.. لكن إنه يبقى عارف "ويقرر" إنه يرمي المخ؟

كما لو إن التفكير شكليات.. العقل رفاهية.. تشغيل المخ حاجة كده extra مش ضرورية قوي!
عشان كده عجبني لما صديق ليّ علّق وقال.. "فعلا.. العقل زينة".. بس!

8 comments:

  1. أنا من المصريين الجدد مش القدماء واحب أسجل فى هذا الوقت العصيب الذى تمر به البلاد انى عايزة أحتفظ بالأتنين القلب والعقل ويمكن الأجيال اللى بعدنا تحب تزود الايد مثلا
    Joanna

    ReplyDelete
  2. دا إحنا حتي بنحب ( بالمخ ) اساس الحب ( المخ ) مش ( القلب )
    لكن وسيلة الحب و التفكير تختلف من قلب لـ مخ

    ReplyDelete
  3. السؤال هو: هل العقل (اللي هو زينة الرجال) مكانه هو المخ .. هو أداة الأفكار والابتكار والاستنارة والتغيير والرغبة في التطور والإنجاز؟؟
    أنا استفدت واستمعت من مقالتك

    ReplyDelete
  4. انا كنت عارفه انهم بيرموا المخ بس عمرى ما ربطت بينها و بين اننا كشعب مصرى فعلا بنغلب المشاعر و العاطفه على التفكير طب و بعدين يا ماجد هنتحلص من لعنه الفراعنه دى ازاى ؟؟؟

    ReplyDelete
  5. انت مبدع والله

    عزه عارف

    ReplyDelete
  6. بيتهيأ إنهم كانوا بيحتفظوا بالقلب لأن هو دا اللى بعد البعث أول ما ستبث فيه الحياة من جديد
    بيتهيألى إن الاعتقاد كان أن القلب هو المحرك الرئيسى للجسد فإذا وجد القلب أحييا الجسد بالكامل
    أما بقى ليه كان بيرموا المخ ممكن يكون ليها أسباب تانية
    تصدق أن هتبدى أبحث فى الموضوع دا وأقولك

    S

    ReplyDelete
  7. physiologically our brain is the maestro of the whole body including the heart,this is the way God created us and this is the way it should be.sometimes we 4get that.thanks 4 reminding us. God bless u
    Hala Helmy

    ReplyDelete
  8. انا مش عندي انترنت وربنا بقالي كتير ولا بتواصل مع اي حد اليومين دول اصلا بس عديت على السايبر مخصوص عشان اقرأ شوية فى البلوج بتاعتك انت ملهمي يا ماجد والله
    your friend : @agenda_25

    ReplyDelete