Monday, September 26, 2011

اضحك في الصورة

لسّة راجع من وقت ممتع قضيته بالكامل مع العيلة..وقت ضحكنا وهزرنا واستعدنا ذكريات حلوة واتريقنا على بعض واتخانقنا مين يعمل الشاي! (اللي واقف طبعا هو اللي يعمل الشاي - لأ..اللي ماعملش شاي قبل كده النهاردة هو اللي يعمل – حرام احنا تَعَبنا ماما قوي..قوم انت اعمل الشاي – أول واحد طلب شاي هو اللي يعمله..)

وبعد وقت رائع مع العيلة حسيت قد إيه حجم الدعم والمحبة والإيجابية في كل مرة نتجمع كلنا..فخور قوي بعيلتي..
واكتشفت إن في كل مرة العيلة بتتجمع ..فيه كم كبير من الذكريات بنقدر نسترجعه..ذكريات حلوة مضحكة وبمجرد ما نفتكر حاجة واحدة بس نلاقي ذكريات تانية بدأت "تكُر"..

ومش كل الذكريات بنفتكرها عن طريق الصور..لكن الصور ليها دور كبير في ده..الغريبة إن إننا لما بنيجي نتصور بنتصور عادي جدا..ومش بنبقى مدركين مدى غلاوة وحلاوة وقيمة الصورة دي بعد 20 سنة..

قبل اختراع الكاميرا كان فيه حاجة اسمها camera obscura  ودي وُصفت لأول مرة (بين سنة 1015 وسنة 1021) في كتاب ابن الهيثم "كتاب البصريات"..والجهاز ده كان بيعرض الصورة على شاشة لكن ماكانش ممكن حفظ أوتخزين الصورة..لغاية ما جوهان زان اخترع الكاميرا سنة 1685

وواضح إن السبب في إن الكاميرا كاختراع تتطور بالشكل ده هو رغبة الإنسان في إنه يحتفظ بأكبر قدر من الذكريات في أقل مساحة بأحسن جودة بأسرع طريقة..

لكن هو احنا إزاي بنعمل الذكريات؟ إزاي لما حدث عادي بيحصل بنقرر كعيلة أو شلة أصحاب أو زملا في نفس الشغل إننا نحول الموقف ده من مجرد حدث لذكري حلوة نفتكرها بعد كده؟
مش عارف..

بس اللي تخيلته إنه في كل مرة بافكر إن اللي أنا بأمر بيه دلوقتي هيكون ذكرى حلوة بعد كده..باتبسط..
الصورة العادية بتاعة النهاردة هي ذكري رائعة بكرة..

ساعات بتفوت علينا فرص كتير إننا نبقى أكثر سعادة لأننا مش شايفين في الموقف اللي بنمر بيه دلوقت غير: تحدي أو صعوبة أو مشكلة..لكن لو ضفنا بُعد جديد للموقف وفكّرنا نفسنا إن السنة الجاية جايز نفتكر الموقف ده ونضحك..يمكن الدنيا تعدّي ألطف..

ياترى بتقدم على شغل جديد ومزنوق في الورق والـ CV والتحضير للـ interview؟
تعبان وبتعمل تحاليل ومش عارف الدنيا مخبية إيه؟
مزنوق في المذاكرة وزهقت؟
بتحلم ببلدك أحسن ولسّة مافيش أي تقدّم واضح؟

حاول بس تفكّر نفسك إن النهارده هيبقى إمبارح بكرة! ويمكن بكرة تفتكر النهاردة وتبتسم..طب لية تستنى لبكرة؟
ابتسم من دلوقت..ابتسم وانت عارف إنك بتبني ذكريات..بتكتب تاريخ الأيام اللي جاية..بتكوّن قصص جميلة هتحكيها بعدين وانت أكثر راحة واطمئنان..بتتصوّر صورة..لكن مش مجرد صورة..

ماتستنّاش لما الذكريات تبقى ذكريات عشان تتبسط..اتبسط بمواقف النهاردة هتتحول لذكريات قدام..وابتسم في كل صورة تتصورها..مش عشان الصورة تطلع حلوة..لكن عشان عارف إنك النهاردة بتبني ذكري جميلة..

1 comment:

  1. دلوقتى بيكون الهدف الرئيسى من الصورة ياترى هاتبقى حلوة على الفيسبوك او تويتر ولا لأ
    ذكريااااااااااااااااات

    ReplyDelete