Saturday, September 10, 2011

أصل أنا جعان


"أوعى تروح تعمل شوبنج أكل وانت جعان" نصيحة مشهورة قوي..لما تكون رايح تشتري أكل وطلبات للبيت للأسبوع كله مثلا ماتروحش السوبرماركت وانت جعان لأنك غالبا هتحس إنك عايز تشتري حاجات كتير..الحاجات دي ممكن تكون مش محتاجها لكن بتقرر تشتريها وقت ماتكون جعان..

قراراتنا وآراءنا المهمة بتتأثر بحالتنا المزاجية بشكل مباشر..وعلى الرغم من محاولاتنا إننا نكون حياديين وبنفكر في كل جوانب الموضوع قبل ما ناخد القرار إلا إننا ساعات بنتخدع..

فيه مقولة لراجل اسمه دايفيد دينوتاريس بتقول"فيه أربع حالات بأحاول إني أتفادى إني آخد قرارات مهمة فيهم: لو جعان أو غضبان أو حاسس بالوحدة أو تعبان"..(ال4 حالات دول بيختصروهم لكلمة halt  وفيها h:hungry , a:angry, l:lonely, t:tired )
أصعب حاجة طبعا هي إني أحس إني بامر بحاجة من دول..أنا ممكن أضحك على نفسي وأقول أنا مش جعان..أو مش تعبان..

حالات انفصال كتير حصلت بسبب إن أحد الزوجين كان غضبان..ويمكن يرجعوا يندموا..
قصص قتل وعنف كتير بتحصل في حالات الغضب..
ناس كتير بتقول قرارات وقت تعب أو إحساس بالوحدة وترجع تندم عليها..(حاجات زي "عمري ماهاكلمها في التيليفون تاني" أو "أنا اللي غلطان إني ماعملتلوش block من زمان")
تدمير وضرب وتعدي على الغير..شتيمة أو قرارات مقاطعة لأصدقاء..مكالمات تليفون أو رسايل كتير...مشاكل كتير كان ممكن تفاديها لو أنا وقفت واستنيت وسألت نفسي: هو أنا جعان؟ غضبان؟ حاسس بوحدة؟ تعبان؟

لو أدركت إني بأمُرّ بحاجة من الأربعة دول أنا محتاج ألحق نفسي..ما آخدش أي قرار..وأحاول أغير الجو اللي أنا فيه..
آكل مثلا..أنزل أتمشى..أكلم صاحبي..أنام..

ركّز إن أصحابك والناس اللي بيشوفوا فيك حد موثوق فيه يُعتمد على رأيه ممكن مايكونوش عارفين انت بتمر بإيه..احرص على إنك تكون في حالة عادية قبل ماتقول رأي أو حكم أو تاخد قرار..لو انت في منصب ماينفعش قراراتك تكون ردود أفعال ناتجة عن غضب..ولو انت مش في منصب عليك مسئولية حساب كلامك وردود أفعالك بشكل واضح..

ناس كتير مستنية رأيك السياسي..هتفكر؟ وللا هتعمل رد فعل وزي ماتيجي؟

 بدل ماتدي رأيك عن انفعال..دايما عندك اختيار لو اتسألت عن رأيك..إنك ترد وتقول..معلش مش مكوّن رأي كامل..
أصل أنا جعان!

5 comments:

  1. sa7 awyyyyyyyyyyyyy , 3agabtny elfekra , but i'm asking myself when i'm not hungry or angry or lonely tired ???!!!!!!!! :)

    ReplyDelete
  2. sa7 awyyyyyyyyyyyyy , 3agabtny elfekra , but i'm asking myself when i'm not hungry or angry or lonely tired ???!!!!!!!! :)

    ReplyDelete
  3. أو
    أصل أنا تعبان أو غضبان أو .....

    كلامك دا متقف مع الكلام اللى سمعته من دكتور متخصص من فترة فريبة وكان بيأكد فيه إن كل القرارات اللى بتتأخد والإنسان بيمر بحالة حب، غصب، جوع، أو فى أى حالة غير عادية غالبا ما بتبقى غلط. وكان بيحذر كل المستمعين إنهم يأخدوا قرارات -خاصة لما تبقى قرارات مهمة ومصيرية- لما يبقوا فى حالة غير عادية
    وأنا متفقة تماما مع التصور دا

    ReplyDelete
  4. i agree with this point of view.

    ReplyDelete
  5. this is very expressive and useful as usual :)))

    ReplyDelete