Sunday, April 17, 2016

فقرة الساحر

تعامُلنا مع المعجزات يمكن يبيِّن حاجات كتير جوانا.. لما بنستنى معجزة أو نتمناها، ولما نعيش وقت طويل من الحياة بنحلم بمعجزة إحنا - من وجهة نظري -  بنشتغل عكس قوانين الكون، بنمشي في اتجاه محتاج مجهود ومعافرة أكتر..

على قد ما المعجزات مُبهرة وعلى قد ما بتخلينا ’نعجز‘ عن التعبير وساعات عن الفهم، على قد ما فيه خطورة من انتظار المعجزات باعتبارها الشغل الشاغل للخالق.. باعتبار إن ربنا من عظمته كما لو إنه ’بيحب المعجزات‘ أو ’بيفضَّل‘ التعامل بالمعجزات عن التعامل بالأمور الحياتية العادية اليومية..

بندخل في أحلام إننا نربح الملايين لو اتصلنا برقم، أو نكسب شقة لو دخلنا سحب، أو نخس في أربع أيام.. بنتمنى لو ’الزهر يلعب‘ وتجيلنا فلوس من مصدر ماكناش متوقعينه، خال مليونير كان عايش في البرازيل أو برنامج تليفزيوني ييجي القرية ويوزع تلاجات.. منحة تيجي عشان نسافر ندرس، أو كتيب 10 ورقات نتعلم منه الإنجليزية في أسبوع بدون معلم.. لكن الظاهر الدنيا مش شغالة كدة.. مش هو ده النموذج اللي اتصممت بيه..

إحساسي الشخصي هو إن ربنا بيحب يشوف الزرع بيكبر واحدة واحدة.. وبيفرح لما الطفل بيخطِّي خطوات مترددة ويقع يقوم ويحاول تاني.. بيحب الوقت اللي فيه الحيوانات المولودة بتعافر عشان تشوف وتاكل وتمشي.. بيتفرج على الطفل اللي بيتعلم كلمة كلمة.. مش متهيألي إنه يهمه ’السرعة‘ و’الثروة اللي في يوم وليلة‘.. فكرة يوم وليلة فكرة غريبة على خالق بيتفنن في التفاصيل.. عنده القدرة إنه يؤمر، وبكلمة واحدة الحاجة تحصل.. لكنه بيختار الاستمتاع بالرحلة اللي بتمر بيها خليقته وهي بتكبر وبتدرك..


جزء من فن الفنان متعلق بالوقت اللي فيه بيستثمر في فنه.. المجهود المنتظم والتعب اللي بعد لحظات الإلهام.. أحب أشوف لوحة قعد الرسَّام يرسمها وقت طويل.. وأحب أسمع مزيكا سِهِر عليها المؤلف، أحسن من إني أشوف ساحر بيطلع أرنب مرة واحدة من برنيطة..

بأخاف من المعجزات.. بأخاف من النمو الفجائي السريع.. بأخاف من ’فقرة الساحر‘.. بأخاف من تغيير جذري مش معاه خطة لنمو تدريجي.. بأخاف من ’احصل على ماجستير إدارة الأعمال في تلات أسابيع‘، وبأخاف من ’حقق حلمك وأكتر post عليه Likes هايكون هو مذيع البرنامج اللي جاي‘..

مش عايز أستنى حاجة خارقة للطبيعة.. لكن عايز أشوف المعجزة الحقيقية اللي حوالينا في كل حاجة.. في كل حاجة بتكبر حتة حتة، في كل معرفة بتزيد بالتدريج، في كل مهارة بتُكتسب بمجهود منتظم.. ومش هاممني قوي فقرة الساحر..

4 comments:

  1. إنسان أنوي نادرApril 17, 2016 at 2:14 PM

    والله زمان وبعودة

    ReplyDelete
  2. Great post ya Maged.N

    ReplyDelete
  3. Maged, this is certainly one of your best. We basically do what we want but expect something from above. It has always been in our hands yet looking for a sudden solution somewhere else.
    I agreeeeeeeeeeee. Nazeeh

    ReplyDelete
  4. eToro صفقات التداول المفتوحة في 227,585,248

    اكتشف eToro شبكة التداول الاجتماعي الرائدة في العالم حيث يحقق ملايين المستخدمين أرباحًا عن طريق نسخ تصرفات التداول التي يقوم بها أفضل المتداولين.

    ReplyDelete