Saturday, October 10, 2015

اللي مالوش كبير

بنقول إن اللي مالوش كبير يشتريله كبير، والحقيقة أنا مش متأكد إن فيه إجماع على الغرض من إن الواحد يكونله كبير، لكن الاحتمالات هي إن الهدف إن الواحد يلاقي حد "يتشرَّف" بيه أو حد "يحميه"، لكن فيه جانب تاني مفيد من إن الواحد يكونله كبير، وهو إن الواحد يلاقي حد "يحاسبه" و"يتحداه عشان يكون أفضل" و"يتابعه".. حد يكونله الحق في إنه يسألني ويحاسبني..

أزمات كتير سواء على مستوى العائلات أو في الشغل أو ساعات على مستوى دول بترجع للمشكلة دي.. الزوج مثلًا بقى هو الكل في الكل ومالهوش كبير، بمعنى إن أبوه أو حماه أو عمه مش موجودين وعشان كده ممكن فكرة إن حد يحاسبه أو حد يراجعه في اللي بيقوله أو بيعمله تكاد تكون مش موجودة.. اللي مننا بيشوف كتير من رجال الأعمال أو رواد الأعمال (entrepreneurs) ممكن يلاحظ الحكاية دي.. رائد الأعمال ده مبسوط بفكرة إنه الكل في الكل، وممكن طبعًا يكون معاه فريق عمل وزمايل وكل حاجة، لكن فكرة إن ما فيش حد أعلى مني مش دايمًا فكرة إيجابية..

أزمات كتير على مستوى الدول ممكن تقل لو المنظومة مترتبة بشكل يكون كل واحد له كبير.. كل حد فيه حد أعلى منه يحاسبه.. يكون ليه الحق في إنه يسأل أنا بأعمل كده ليه.. يكون بيتحدَّى دوافعي.. مش شرط يكون بيجبرني أعمل اللي هو عايزه، لكن أكون عارف إنه في أي وقت من حقه يسألني.. مش لأني "كويس" و"مرن"، لكن لأن دوره كده..

عشان كده اللي مالوش كبير لكن يتمنى إنه يكون بيمشي في سكة أفضل يمكن يكون محتاج يشتريله كبير.. اللي مالوش كبير محتاج يكون عنده دواير في حياته هو فيها مش الكل في الكل.. مش الريس.. مش النجم.. مش أهم واحد.. مش أشطر واحد.. دواير يكون فيها واحد عادي من الناس.. نفر وسطهم.. دواير يكون فيها حد عنده الحق إنه يحاسبه ويتابعه ويسأله.. وممكن يوبِّخه ويطلب منه تعديلات..

الزوج والزوجة اللي مالهمش كبير ممكن يكون جوازهم معرض لمشاكل أكبر وأكتر.. لكن لو ليهم أب أو حما أو عم أو مرشد نفسي أو عيلة تانية أكتر خبرة منهم ممكن يكونوا بيوفَّروا على نفسهم مشاكل كتير..


لو في حياتي دواير أنا فيها مجرد نفر فغالبًا فرصي في إني أكون إنسان أفضل هاتكون فرص أعلى.. لسبب بسيط إنه الأعلى مني ليه الحق في إنه يوجهني ويقدم تعليقات على شغلي أو دراستي أو تصرفاتي من غير ما يحس إنه بيضايقني..

مش كفاية إن يكون عندي ناس على نفس المستوى من المسئولية.. أصحاب أو زملا مثلا.. مهم إن يكون في حياتي ناس "أكبر" مني ليهم الحق في التعليق على اللي بأعمله.. ليهم الحق في إنهم يقولوا كلام سلبي أو إيجابي عليَّ.. ليهم الحق الطبيعي في تقييمي.. مدرسين أو مديرين أو مرشدين أو دكاترة نفسيين.. ناس على المستوى الرسمي أعلى مني في التسلسل الوظيفي أو الحياتي.. أخاف لو بقيت كبير قوي لدرجة إن ماليش كبير..

1 comment: