Sunday, October 14, 2012

الإمبراطور العريان

في القصة المشهورة "ملابس الإمبراطور الجديدة" الإمبراطور بيستدعي اتنين من أشهر صانعي الملابس وبيطلب منهم تصميم لبس جديد ليه.. الاتنين المصممين بيوعدوه بلبس متميّز.. لبس مختلف تماما عن أي حاجة أي حد شافها قبل كده.. للدرجة اللي فيها اللبس الجديد ده ما حدش أبداً يقدر يشوفه إلا لو ذكي ومتميّز ومالي مركزه.. على مستوى الإمبراطورية الناس كلها بتسمع عن اللبس الجديد وكل الناس متشوقة إنهم تشوف الإمبراطور باللبس المتميّز ده

طبعا لما بييجي معاد إنهم يسلموا الإمبراطور اللبس الجديد بييجوا مش جايبين معاهم ولا حاجة.. وبيبدأ "يفرّجوا" الإمبراطور والوزرا والمستشارين بتوعه على اللبس.. وطبعا لأنه مكسوف يقول إنه مش شايف حاجة (وإلا هيبقى غبي ومش مالي مركزه) بيقولهم قد إيه اللبس هايل وعاجبه.. ونفس الكلام بيقوله كل وزير ومستشار وكل واحد فيهم فاكر إنه الوحيد اللي مش شايف اللبس.. لكن طبعا مكسوفين يبانوا أغبيا قدام الإمبراطور والباقيين..

بيبدأ الاتنين دول يلبسّوا الإمبراطور اللبس الجديد كأنهم فعلا شايفينه والإمبراطور مش قادر يقول حاجة.. وفي معاد ظهور الإمبراطور للشعب عشان يبهرهم بالملابس الجديدة بيطلع الإمبراطور عريان قدّام الشعب كله.. الشعب كله بيبدأ يهلل ويهيّص ويحيّي الإمبراطور.. كل الناس بتقول قد إيه ذوق الإمبراطور هايل في اللبس.. قد إيه التفصيلة لايقة عليه..  

الشعب كله شايف إن الإمبراطور مش لابس حاجة.. لكن كل واحد مكسوف يقول أنا مش شايف اللبس الجديد أحسن يقولوا عليه غبي.. الناس كلها كانت عارفة إن اللبس غير منظور للأغبيا.. كل واحد فيهم يا إما "كدّب عينيه" وقال أكيد أنا مش باصص كويس.. أو كان شايف بس قال "مش معقول أنا اللي هاأطلع فلّوطة يعني".. "ماهو مش معقول يعني يكون كل الشعب ده والوزرا والمستشارين والإمبراطور نفسه بهايم وأنا اللي بأفهم"..

كل ده لغاية ما عيّل صغير زعّق وقال "إيه ده؟ الإمبراطور طالع عريان؟"..


لغاية هنا وبتخلص القصة.. لكن مش بتخلص تطبيقاتها ولا أمثلتها في الحياة.. اللطيف إن كاتب القصة دي هانز أندرسون نفسه حصلت معاه حاجة مشابهة وهو صغير.. كان واقف مع مامته بيتفرجوا على موكب الملك فريدريك السادس ولما ظهر الملك راح أندرسون اللي وقتها كان برضه عيّل صغير زعّق وقال "ماهو بني آدم عادي أهو!".. مامته زعقت فيه وقالته "إنت اتجننت؟"


الحاجات اللي بنتوقع إن أكيد القائمين عليها فكّروا فيها.. أو أكيد المسئولين عارفين.. أو أكيد على الأقل عارفين أكتر مننا.. ممكن ببساطة تبقى لبس جديد مش موجود.. أو خطة تنموية تخيلية.. أو تخطيط للمستقبل لا يتعدى كونه تخطيط "تعبيري".. والكل مكسوف يقول إن الإمبراطور مش لابس حاجة..


البصيرة والنظرة الثاقبة مش دايما محتاجة الخبرة والحنكة السياسية.. بعض الحاجات بسيطة للدرجة اللي ممكن طفل صغير يكتشفها.. لو بس تخلّى عن خوفه هيقولوا عليه إيه.. لو بس ما همّوش يتريقوا أو يفتكروه بيتفلسف أو "جاب التايهة"..

مش كل حاجة بيعملها الملك أو بيقررها الوزير أو بيوافق عليها الرئيس تبقى أكيد أكيد أكيد صح.. واللي يكسف إن ساعات كتير الموضوع بيبقى مش محتاج أكتر من عيّل صغيّر عشان يشوف إن الإمبراطور عريان!
 

4 comments: