Thursday, October 6, 2011

نعناع بلدي


مبدأ إنك تقعد على قهوة ويجيلك الراجل يقوللك: تشرب إيه يا بيه؟ تقوم ترد: إنتوا عندكوا إيه؟!! صورة مصغرة –كوميدية ساعات- لفكرة إني هختار –وخلاص- من الموجود..

"تعمل إيه لو معاك مليار جنية؟" من الأسئلة اللي غالبا اتسألت أو بتتسأل في مواقف مختلفة سواء بشكل مباشر أو بييجي السؤال في بالنا لما نحس إن الدنيا مش بتدّينا حقنا..

في أشغالنا وعلاقاتنا وظروفنا المختلفة باحس إن السؤال دة في منتهى الأهمية..والبحث عن إجابة ليه في ذهن كل واحد فينا ممكن يغير حياتي وحياتك ويحركك في اتجاهات جديدة..

أنا هنا مش باتكلم عن "حصولي" على مليار جنية..لكن على "تخيلي" لو دة حصل..

"أنا مضطر أشتغل في المحل بتاع العيلة".."أنا مضطر أفضل بعيد عن العاصمة".."ماعنديش بديل عن الشغلانة دي".."كنت أتمنى أعمل حاجة مختلفة بس مافيش اختيارات تاني".."هتجوز الولد ده وخلاص".."طلعت على المعاش..هعمل إيه تاني يعني؟" وغيرها من الجمل اللي كتير مننا قالها وبتعبر عن فكرة "أهو هنعمل إيه؟".."الموجود!"

عشنا في مجتمع عانَى لوقت طويل من قلة الموارد والفرص..قلة الاختيارات والحلول..مجتمع كان فيه نوع من المحدودية في الحاجات اللي ممكن أختار منها..للدرجة اللي فيها "بطّلنا" نحلم!

مشروبات معينة..أكل معين..نظم دراسية محددة..اختيارات قليلة في أنشطة رياضية أو فنية..مستقبل شبه محسوم لكل "حالة"! اللي يطلع على المعاش عارفين مصيره..اللي تكمل 30 سنة لازم تتجوز..اللي يدرس طب لازم يشتغل دكتور!

وبيتهيألي ساعات إن ده أثّر على كتير مننا في فكرة "الحلم"..فكرة أنا نفسي في إيه..مش كتير مننا عارف هو نفسه في إيه..مش كتير مننا هيرد بسرعة لو سألته: لو معاك مليار جنيه هتعمل إيه؟..

بالعكس يمكن الفكر هيتوجه ناحية: لو معايا مليار جنية "هشتري" بيهم إيه..

والمقصود من السؤال مش بس المليار جنية..المقصود: لو كل حاجة ماشية زي ماتتمنى: ياترى هتعمل إيه؟ هيبقى نفسك تشتغل إيه؟ هيبقى نفسك تسكن فين؟ تتجوزي مين؟ تشرب إيه؟ تمارس هواية إيه؟ تبتدي مشروع إيه؟

هتفرق إيه؟ تفرق إيه مادام أنا فعلا مش معايا مليار جنية..مادام أنا كده كده هشرب من المشاريب اللي عنده..مادام كده كده هاضطر أشتغل شغلانة من الاختيارات اللي موجودة..ليه أحلم؟ ليه أتمنى حاجة و"أُحبط" لو ماتحققتش!

تفرق كتير!

نفس الفرق بين شخص عادي ومخترع..هاوي للكورة ولعّيب تنس..سوّاق تاكسي ماكملش تعليمه لأنه كان بيساعد إخواته وسوّاق غيره بيقرا ويكتب..نفس الفرق..

لما باعرف أحلم..باعرف أتخيل لو كل الظروف مواتية كنت عملت إيه..والمعرفة دي ممكن تكون هي الحاجة الوحيدة اللي ناقصاني عشان أحقق حلمي..(مش الظروف)..

سهل إني أقول: يعني أنا أعمل إيه؟ أسيب شغل العيلة وأشتغل حاجة تانية؟ أقوللك: أنت نفسك في إيه؟ لو نفسك في كده..جرّب..فكّر في بدايل..ماتستسهلش!
هاشتغل إيه يعني وأنا على المعاش؟ اسرح بتفكيرك..إيه حاجة بتحبها ولاقي نفسك فيها؟

لو الإجابة صعبة على سؤال المليار ماتستعجلش..خللي السؤال قدامك..اجتهد وفكّر..

لو عارف الإجابة فكّر مرة تاني..يمكن تكتشف إن الموضوع مش مستحيل..ينفع بعد ما كبّرت إخواتي أتعلم القراية والكتابة..ينفع بعد ماطلعت على المعاش أبدأ أمارس هواية جديدة..ينفع أسيب شغل العيلة وأعمل الحاجة اللي طول عمري أتمناها..

وجايز أكتشف إن فيه حاجات ينفع تحصل من غير ما الظروف تتغير..ومن غير ما يكون معايا مليار جنية!

أطلب "نعناع بلدي" مع الشاي لو نفسك فيه..وهتلاقيه راح جابلك من قهوة جنبه لو ماعندوش..وحتى لو ماعملش كده: على الأقل انت عرفت انت نفسك في إيه!

3 comments:

  1. Very helpful Maged :)
    Thanks

    ReplyDelete
  2. Sometimes I imagine to Xpess myself or even a thought and figure OUT =D
    This is so optimistic =D

    ReplyDelete