Saturday, January 24, 2015

حاجات صغيرة

لما بنتكلم عن العلاقات وعن السعادة وعن النجاح كتير بنتطرَّق لمناقشة عن الحاجات الكبيرة والصغيرة، الحاجات المهمة والتافهة، الحاجات اللي نركِّز عليها وندِّيها اهتمام والحاجات اللي نطنِّشها باعتبارها مضيعة للوقت. وموضوع الحاجات الكبيرة والصغيرة ده من المواضيع اللي يمكن بنبصلها بطريقة مختلفة.

لما بنحاول نتكلم عن قيمة الحاجات الصغيرة وعن قد إيه "الحاجات الصغيرة بتفرق" وكل الكلام ده في الغالب بنكون بنتكلم عن حاجات "كبيرة" ناس شايفاها تافهة أو صغيرة.. وتلاقي المناقشة بتتحوّل لجدال عن الحاجة دي كبيرة قد إيه يعني! دي كلّها حتّة دقن في أثر قديم، أو دي كلّها وردة بعشرة جنيه، أو دي حتّة رسمة تافهة، وهكذا..

وتبدأ الفلسفة في فكرة "المفتاح صغير لكن من غيره الخزنة مالهاش قيمة" و"دفّة السفينة صغيرة لكنها بتتحكم في اتجاه السفينة كلها" وغيرها من الأمثلة..

لكن هنا أنا بأتكلم عن الحاجات الصغيرة اللي كل الأطراف بتعتبرها صغيرة.. الحاجات الرخيصة اللي الهادي والمُهدى ليه بيعتبروها رخيصة.. يا ترى الحاجات دي مهمة؟

لما فكَّرت شويَّة في الموضوع ده لقيت إن الحاجات الإيجابية اللي بنفتكرها للناس اللي بنحبهم أغلبها حاجات صغيرة.. مش صغيرة من وجهة نظرنا بس، لكن صغيرة من وجهة نظر الكل.. يعني بنلاقي ناس بتفتكر توصيلة للشغل، أو مساعدة في شيل حاجة على السلم، أو حد خد باله من الزرع بتاعك وانت مسافر، أو أب كان بيجيب لعياله أكلة معينة بيحبوها، أو أم كانت بتعلِّم بنتها خياطة أو رسم، وغيره.. ولو نلاحظ لما الناس بتسافر أو بيرحلوا عن عالمنا، قليل قوي ما بنفتكر الحاجات الكبيرة (اشترالي هدية غالية في عيد ميلادي) لكن غالبًا بنفتكر الحاجات الصغيرة (عمره ما نسي يبعتلي رسالة في عيد ميلادي)..

مدلول الكلام ده كبير.. أنا هنا مش بأتكلم عن حاجات "بسيطة" لكن تأثيرها عظيم! لأ.. أنا بأتكلم عن حاجات بسيطة وتأثيرها كمان بسيط بس غالبًا لأن الحاجات دي حلوة فبتفضل.. إيه التفسير؟ مش عارف.. إيه اللي يخليني أفتكر الحاجات الصغيرة والتضحيات البسيطة، ويمكن ما أفتكرش قوي الحاجات الكبيرة، مش عارف.. لكن عارف إنه سهل وحلو ومشجع إن كل ما أقدر أعمل حاجة صغيرة تبسط حد بأحبه هأعملها.. الموضوع طلع أسهل من المفروض.. أتمنى أقدر الوقت اللي جاي إنِّي أستثمر أكتر في حاجات صغيرة حلوة كتير، أحسن من إنِّي أقعد مستنِّي أعرف أخطَّط لحاجة حلوة كبيرة أبسط بيها اللي بأحبهم..

مخزون المحبة والقبول والسعادة عندي وعند غيري بيتملي ويكبر مش بحاجات كبيرة وغالية ومهمة، لكن في أغلب الوقت من حاجات بسيطة صغيرة من وقت للتاني..

3 comments:

  1. You are wonderful.
    Thanks ya Maged.
    N

    ReplyDelete
  2. Great article... May be the big item one must do something as big in return.. So it becomes a load... Great article. SHould be taught in school.

    ReplyDelete