موهومين بحكاية
العيش وخبَّازه، وعلى الرغم من منطقيَّة الاحتياج للمتخصِّصين لو هناكل عيش إلَّا
إن فيه جوانب تانية في حياتنا ممكن نسمح فيها بناس مش خبَّازين يجرَّبوا يخبزوا،
طالما ما فيش ضرر رهيب يعني!
يمكن خوفنا من عدم
إتقان بعض الحاجات هو اللي بيخلِّينا نهاجم الناس اللي بتكتب أو بترسم أو بتقدِّم
برامج أو حتَّى بتغنِّي على اعتبار إنهم "أنصاف موهوبين" أو
"يطلعوا مين دول" أو "ييجوا فين دول من فلان وعِلًّان"،
والغريب إن الموضوع ده ممكن نكون بنعمله حساب حتى في هواياتنا أو في الهوايات اللي
عيالنا أو إخواتنا أو أصحابنا بيسعوا إنهم يتعلموها.. فماينفعش آخد دروس موسيقا لو
مش "موهوب بجد" أو لو مش "ناوي أكمَّل"، ولعب الكورة أو الرسم
أو الطبيخ أو الرياضة أو الكتابة ما ينفعش نمارسها إلا لو "درسناها
أكاديميًا" أو لو "أخدنا الموضوع بجد" مش مجرَّد حاجة بتبسطنا أو
حاجة بنتسلَّى بيها..
يمكن جه الوقت اللي
فيه نعيد التفكير في الحكاية دي على اعتبار إن قليلين قوي اللي بيوصلوا للقب أحسن
كاتب أو أسرع عدَّاء أو أشهر طبَّاخ، وأغلبنا بنفضل في دايرة الهواة أو
"أشباه الموهوبين" أو "اللي بيحاولوا"..
دي مش دعوة للتخاذل
أو عدم السعي للأفضل، لكنَّها دعوة لإعادة تقييم المعايير اللي بأحكم بيها يا ترى
أتعلم رياضة معينة أو لأ، أو أبدأ أتدرَّب على آلة موسيقيَّة أو لأ.. لو مش بألعب
جيتار أبدًا وبدأت ألعب شويَّة ده في حد ذاته مشبع، حتَّى لو الشوية اللي بألعبهم
يعتبروا "عبط" في لعب الجيتار "على المستوى الرسمي"..
أنا مع إننا ندِّي
العيش لخبَّازه لما يتعلَّق الأمر بالحاجات الرسميَّة وبالتخصصات على مستوى الدولة
والحاجات الحيويَّة، وفي نفس الوقت مع إننا "نفكَّها شويَّة" مع أصحابنا
وأهالينا ومع نفسنا لما يكون نفسنا أو نفسهم يمارسوا هواية معيَّنة حتى لو ما
كانوش أفظع ناس فيها..
العيش من إيد
الخبَّاز عظيم ومظبوط، والعيش من إيدين ناس بنحبهم حلو بشكل تاني.. ويمكن كمان
أحلى شويَّة




